In de media: Dirk Kruijt

“Met de dood van Fidel Castro heeft Cuba een iconische figuur verloren, maar in de praktijk zal er na zijn overlijden weinig veranderen in het land. De laatste jaren van zijn leven gold Fidel, zoals hij steevast door de Cubanen werd genoemd, nog steeds als het boegbeeld van de Cubaanse revolutie, maar feitelijk had hij sinds 2006 nog nauwelijks macht. ‘Er gaat geen grote verandering plaats vinden’, voorspelt Dirk Kruijt, emeritus hoogleraar ontwikkelingsvraagstukken aan de Universiteit Utrecht.” Lees het volledige artikel van de Volkskrant hier (betaalde toegang/alleen voor leden).

In 2015 schreef em. prof. dr. Dirk Kruijt voor Pandora een artikel over de onderbelichte rol van vrouwen in de Latijns Amerikaanse guerilla, getiteld: ‘Vergeten vrouwen’.

Nu doet zich het eigenaardige verschijnsel voor dat de rol, en zelfs de aanwezigheid van vrouwen in de officiële geschiedschrijving (geleidelijk aan?) onderbelicht is of is geworden. In mijn twee researchprojecten had ik meer moeilijkheden om voormalige vrouwelijke guerrilleras te identificeren dan mannelijke. (Dirk Kruijt)

Lees het Pandora-artikel van Dirk Kruijt hier (pagina 14 van het pdf).

Dirk Kruijt was al eerder in het nieuws:
“Vijfendertig jaar geleden wemelde het nog van guerrillabewegingen in Latijns-Amerika: ‘Lichtend Pad’, de FARC, de ‘contras’, het Farabundo Marti Bevrijdingsfront, M-19, de Montoneros en tal van kleine linkse splintergroepjes. Op het hoogtepunt waren er volgens Dirk Kruijt, emeritus hoogleraar ontwikkelingsvraagstukken aan de Universiteit Utrecht, vierhonderd groeperingen actief, waarvan veertig tot vijftig grote bewegingen. Sommige begonnen als een clubje opstandige militairen, andere als afsplitsingen van de communistische partij of het waren studenten geïnspireerde door de bevrijdingstheologie. Sinds het einde van de jaren tachtig heeft de ene na de andere groepering de wapens neergelegd.”

Bovenstaande is de inleiding op een artikel over “het uitstervende beroep” van guerillastrijders, dat op 26 september gepubliceerd werd in de Volkskrant en dat je hier terug kunt lezen.