Ingrid Robeyns: klimaatbederf zwaar belasten

Uit een recent rapport van de Noaa (National Oceanic and Atmospheric Administration), waaraan honderden wetenschappers uit 62 landen hebben meegewerkt, blijkt dat afgelopen jaar wederom records zijn gebroken op het gebied van warmte, zeeniveau en extreem weer.

De onderzoekers stellen dat de klimaatverandering zich voor onze ogen voltrekt. In Groenland vreest men dat door smeltend ijs nucleair afval aan de oppervlakte komt. In Siberië stierf onlangs een jonge nomade door blootstelling aan giftige gassen die vrijkomen uit ontdooiende diepere bodemlagen. Ook tal van rendieren gingen dood.

Waarom doen we zo weinig? En wat zouden we kunnen doen?

Ingrid Robeyns, econoom en filosoof, hoogleraar ethiek aan de Universiteit Utrecht: “De belangrijkste reden is dat wij de gevolgen onvoldoende zelf ervaren. De afstand in tijd en ruimte is te groot. Als hier een klimaatdode zou vallen, zoals de jongen die in Siberië overleed door de ontsnapte bodemgassen, zou dat ons sneller tot actie aanzetten. De tragiek is dat de nadelige effecten van de sterkst vervuilende landen gevoeld worden in de minder vervuilende, armere landen.”

Dit artikel werd gepubliceerd op vrijdag 12 augustus jl. in ‘de Verdieping’ van dagblad Trouw. Lees het volledige artikel hier. Prof. dr. Ingrid Robeyns verzorgde in 2015 de gastcolumn van Pandora. Lees die Pandora hier.