23 september 2016
Senaatszaal Academiegebouw

Promotie Carina van der Laan: ‘Tropical landscapes in transition? Widespread land-use change and measures to maintain forests, carbon stocks and biodiversity in North and East Kalimantan, Indonesia’

Vrijdag 23 september zal drs. Carina van der Laan haar proefschrift ‘Tropical landscapes in transition? Widespread land-use change and measures to maintain forests, carbon stocks and biodiversity in North and East Kalimantan, Indonesia’ verdedigen (meer inhoudelijke informatie vind je hieronder). De verdediging vindt plaats in de Senaatszaal van het Academiegebouw, om 14.30 uur.

Carina van der Laan ken je wellicht van onze meest recente Pandora, waarin ze in de rubriek Presenteerblaadje vertelde over haar onderzoek en ambities. Lees haar bijdrage hier (pagina 10 van het pdf).

Wil je aanwezig zijn bij haar promotie? De toegang is vrij; Carina stelt het op prijs als je haar van tevoren een e-mail stuurt via c.vanderlaan [apestaartje] uu.nl o.v.v. ‘aanmelding promotie’.

Carina van der Laan

Drs. Carina van der Laan tijdens haar onderzoek in Indonesië

Titel: Tropical landscapes in transition? Widespread land-use change and measures to maintain forests, carbon stocks and biodiversity in North and East Kalimantan, Indonesia
Promovendus: drs. Carina van der Laan
Promotor: prof. dr. A.P.C. Faaij
Copromotoren: dr. P.A. Verweij en dr. S.C. Dekker

De toenemende wereldbevolking en levensstandaard per capita gaat hand in hand met de toenemende productie van bijvoorbeeld palmolie en rubber. Enerzijds bezorgen deze ontwikkelingen een inkomen voor bedrijven, boeren en overheidsactoren. Anderzijds leiden deze ontwikkelingen tot grootschalige ongewenste landgebruiksverandering, met als gevolg ontbossing, landconflicten en een vermindering in lokale voedselproductie in de tropen.

In dit proefschrift hebben wij allereerst de landgebruiksprocessen die tussen 1990 en 2009 hebben bijgedragen aan ontbossing in de West Kutai en Mahakam Ulu districten in Oost Kalimantan in kaart gebracht. Tussen 1990 en 2009 is bijna 10% van het bosareaal verdwenen. De gewassen die het meest aan ontbossing hebben bijgedragen zijn rubber-, pulp- en oliepalmplantages, waarvan de laatste met toenemende mate. Ten tweede hebben we de effecten van landontwikkeling en landzonering op bosareaal, plantensoorten en koolstof gemodelleerd. De resultaten voor 2009-2030 laten een sterke afname in bosareaal (4-60%), plantensoorten en koolstof zien. Ten derde hebben we onderzocht hoe palmolie, pulp, rijst en rubber geproduceerd kunnen worden in Noord en Oost Kalimantan zonder ongewenste landgebuikseffecten.

We hebben hiervoor vier maatregelen onderzocht, en de belangrijkste bleken het gebruik van gedegradeerde gronden en het verhogen van de opbrengst van ieder gewas per hectare. Als laatst concluderen wij dat het studiegebied, met het hoge bosareaal en grootschalige ontbossing, nog maar aan het begin van de ‘forest transition curve’ staat. Verdere ontbossing kan voorkomen worden, echter alleen bij i) een limiet op de ontwikkeling van de belangrijkste gewassen; ii) verantwoordelijke planning en zonering van land; iii) het ontwikkelen of versterken van initiatieven die bos beschermen en de opbrengst van landbouw verhogen en iv) ondersteunende capaciteitsopbouw en beleid.