28 september 2016

Symposium ‘Idea of the University’ 2016

Op 28 september staat in het symposium ‘Idea of the University’ de status en toekomst van de geesteswetenschappen centraal. Het Centre for the Humanities(CfH) en het Descartes Centre voor wetenschapsgeschiedenis en wetenschapsfilosofie organiseren dit symposium ter gelegenheid van het afscheid van prof. dr. Rosi Braidotti als directeur en oprichter van het CfH.

Het debat over de maatschappelijke status en het praktisch nut van de discipline van de geesteswetenschappen is urgenter dan ooit. Dit jaar zal het symposium daarom om twee hoofdthema’s draaien. Allereerst wordt er teruggeblikt op het ‘Idea of the University’ symposium van 2013, dat heeft geresulteerd in het boek Conflicting Humanities (Bloomsbury Academic, 2016) onder redactie van Rosi Braidotti en Paul Gilroy. Gastsprekers gaan tijdens een panelsessie met elkaar in gesprek over de huidige veranderingen en uitdagingen binnen de discipline, in navolging van Edward Said’s ideeën over de kernwaarde van de geesteswetenschappen.

Het tweede thema van het symposium is de impact van de geesteswetenschappen in de veranderlijke, hedendaagse maatschappij. Aan de hand van case studies en best practices wordt besproken wat impact binnen de geesteswetenschappen is en kan zijn. Hoe kunnen we deze term gebruiken buiten de kwantitatieve waarden?

Prof. dr. Rosi BraidottiAFSCHEID ROSI BRAIDOTTI

Na afloop van het symposium is er een feestelijke borrel ter gelegenheid van het afscheid van prof. dr. Rosi Braidotti als directeur van het Centre for the Humanities. Prof. dr. Wiljan van den Akker volgt haar op 1 september op. Zij is acht jaar lang directeur geweest, sinds zij het Centre for the Humanities in 2008 oprichtte.

Aanmelden: stuur een mail naar cfh@uu.nl. Het aantal beschikbare plekken is beperkt.