8 maart 2017
Academiegebouw, zaal 1636

Uitnodiging Portrettengalerij 100 jaar Vrouwelijke Hoogleraren

Je hebt er de afgelopen tijd al het nodige over kunnen horen en lezen, en nu is het dan zover:
Op 8 maart tussen 14.00 en 17.00 uur is iedereen die interesse heeft van harte welkom om de portrettengalerij ter gelegenheid van 100 jaar Vrouwelijke Hoogleraren te komen aanschouwen in zaal 1636 in het Academiegebouw.

14.00 uur: Welkom!
Je kunt de galerij bekijken, in ons digitale gastenboek je reactie achterlaten en de makers ontmoeten.
16.00 uur:  Anne-Marie van Gijtenbeek vertelt kort iets over het idee, het waarom en de totstandkoming van de galerij.
16.15 uur: We heffen met elkaar het glas.
17.30 uur: De middag is ten einde.

In zaal 1636, nota bene vernoemd naar het oprichtingsjaar van de Universiteit Utrecht, hangen vanaf maart 2017 de 122 portretten die de beeldvorming betreffende UU-wetenschappers in het Academiegebouw behoorlijk veranderen. Die beeldvorming paste prima in vorige eeuwen, maar anno 2017 maken we graag zichtbaar hoe vrouwelijke wetenschappers een significant aandeel hebben in de wetenschappelijke wereld van de 21e eeuw.

Wil je weten wie onze vrouwelijke hoogleraren zijn, wat ze doen en hoe ze er zoal uitzien? Nadat de galerij op 6 maart 2017 in het Academiegebouw zal worden geopend door collegevoorzitter Marjan Oudeman, is deze op 8 maart de hele middag voor een breed universitair publiek te aanschouwen.

De mooie ruimte 1636, te vinden na de entree meteen links om het hoekje op de begane grond, wordt veel gebruikt voor bijvoorbeeld promotieborrels en andere academische feestelijkheden. Omdat we graag zien dat zoveel mogelijk mensen een kijkje komen nemen, is de zaal op 8 maart de hele middag gereserveerd voor iedereen die de wand met 122 fotoportretten zelf wil komen bekijken. Deze middag is dus speciaal voor iedereen die nieuwsgierig is.

Bovendien zijn wij ook erg benieuwd naar je reactie!

Daarom bieden we die middag gelegenheid een reactie achter te laten in ons digitale gastenboek: we hebben van 14.00 tot 17.00 uur een cameraploegje gereed om jouw reactie vast te leggen.

Enkele onderwerpen die je kunnen helpen om 8 maart een leuke en/of originele reactie te bedenken:

– Wat is je indruk van deze portrettengalerij, die daar hangt als een monumentale momentopname, 100 jaar na de eerste vrouwelijke hoogleraar in Nederland?
– 100 jaar vrouwelijke hoogleraren; wat roept dat gegeven voor gedachten bij je op?
– Het is vandaag Internationale Vrouwendag. Wat zou naar jouw smaak op zo’n dag belangrijk zijn om bij stil te staan?
– Wat vind jij een belangrijk onderwerp binnen het aandachtsgebied Diversiteit (c.q. Diversiteit en Inclusie)?

Kom je ook even kijken naar de gezichten van een flink aantal knappe koppen van de 21e eeuw?  Omdat dit event op een woensdagmiddag valt, mag je best je schoolgaande kind meebrengen. Wie weet, wil zij of hij later ook professor worden.

Meld je alsjeblieft aan via vrouwennetwerk [at] uu.nl (aanmelding is gewenst, maar niet verplicht).

Graag tot 8 maart!