WWWeetjes bij Pandora maart 2017

Alle links openen in een nieuw venster, tenzij anders vermeld. Onze Boekenpagina vind je hier

Interview Wetenschappelijke Top
Tanja van der Lippe en Anneke van Doorne-Huiskes werkten in 2000 mee aan een wetenschappelijke scenarioanalyse t.a.v. hoe de Nederlandse economie zich zou kunnen ontwikkelen. De focus lag daarbij vooral op de mogelijke gevolgen voor de organisatie van het werk en de daarbij behorende kansen en bedreigingen. Het onderzoek ‘En als oma nu ook een baan heeft?’ gaat in op de vraag hoe het met de toekomst van de informele kinderopvang is gesteld. Lees het rapport hier (pdf).

“In het ‘SER-rapport ‘Een werkende combinatie’, eind oktober 2016 aan het kabinet gepresenteerd, belicht de SER persoonlijke dienstverlening als een deel van de oplossing voor het participatievraagstuk.” – Anneke van Doorne-Huiskes, ‘Werk en zorg in de 21e eeuw’, Pandora maart 2017, pagina 6. Bekijk het rapport van de SER hier.

De Emancipatiemonitor verschijnt sinds 2000 elke twee jaar in opdracht van de directie Emancipatie (onderdeel van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap). In deze negende Monitor o.a. speciale aandacht voor mantelzorg.

Achtergrond
Kijk voor meer informatie over ‘de Albegaafde’ op annamariavanschurman.org. Voor de verbeterde versie, vertaling en digitalisering van ‘De eerste studente: Anna Maria van Schurman (1636)’,  zie The First Female University Student: Anna Maria van Schurman (1636) (2010): klik hier.

“De boekrol over de naam en faam van Anna Maria van Schurman (1636-2016) die ik afgelopen september ter gelegenheid van 380 jaar Utrecht Universiteit (het 76ste lustrum) aan rector magnificus Bert van der Zwaan mocht aanbieden, was slechts zes meter lang en omvatte 76 hoogtepunten. Maar het had een kilometerlange boekrol kunnen zijn met duizenden items, zo groot bleek haar roem, niet alleen in haar eigen tijd of in Europa maar ook daarbuiten”, schrijft Pieta van Beek in haar artikel op pagina 14. Zie voor enkele reacties op de boekrol: DUB, de Volkskrant en de Franeker Courant.

Wie graag meer informatie wenst over Anna Maria van Schurman en/of een bijdrage wil leveren, kan een e-mail sturen naar Pieta van Beek.

Athena’s Angels
Prof. dr. Naomi Ellemers, één van de Angels, schrijft in haar artikel op pagina 17:Wie verlof opneemt wegens zwangerschap en/of bevalling, moet erop kunnen rekenen dat het werk gewoon doorgang vindt, omdat er vervanging of verlenging mogelijk is. […] Toch komt het regelmatig voor dat deze gelden niet voor dit doel beschikbaar zijn of benut worden. […] Dit heeft geleid tot ingezonden brieven, o.a. in de Volkskrant, en kamervragen. De minister is van oordeel dat de wettelijke regelingen die er zijn voldoende basis bieden om dit goed te regelen, ook in het geval van tijdelijke contracten.” Lees de ingezonden brief in de Volkskrant via tinyurl.com/p2017-opinie, bekijk de kamervragen en het antwoord van de minister via tinyurl.com/p2017-vragen en tinyurl.com/p2017-antwoorden

“Johanna Westerdijk had geen kinderen. En tot twintig jaar geleden was dit ook het geval voor ongeveer de helft van de zeldzame vrouwelijke hoogleraren die er in Nederland te vinden waren.” Wil je hier meer over lezen, kijk dan eens op tinyurl.com/p2017-ellemers

Beeldvorming
Wil je meer weten over Meet the Professor? Neem dan contact op met Lieke Dekker. Kijk voor meer informatie, reacties en foto’s op  uu.nl/meettheprofessor en Twitter: @meettheprof_uu.

Westerdijkjaar
Lees hier het Snelgedicht van Dominique Engers, dat zij schreef (en opvoerde) als afsluiting van de Westerdijkviering op 10 februari jl.
Bekijk Dominique Engers’ website hier.

Boeken
From Feminism to Ecofeminism: tegelijk met het verschijnen van zijn boek ‘De vrolijke feminist’, heeft dr. Floris van den Berg (pagina 19) een Feminism-poster ontwikkeld, die je hier kunt downloaden [pdf, opent in hetzelfde venster].