Arwen Deuss bij de Universiteit van Nederland

Waarom gaan Amerika en Azië op elkaar botsen? Waarom vieren we vakantie op een vulkaan? Hoe ziet het binnenste van de aarde er uit? Seismoloog Arwen Deuss beantwoordt deze en meer vragen in een collegereeks bij de Universiteit van Nederland. In vijf colleges legt Arwen ons alles uit over de aarde. Van aardbeving tot vulkaan tot de enorme bol ter grootte van de maan binnen in onze aarde.

[NB Deze tekst is vrijwel integraal overgenomen van de nieuwspagina van de Universiteit Utrecht.]

arwen_deuss_1

Waarom gaan Amerika en Azië op elkaar botsen?

Maandag 4 april – Bekijk op de website van de Universiteit van Nederland

Aardplaten bewegen langzaam naar elkaar toe of van elkaar af. Arwen legt uit hoe dat komt, en op welke plek op aarde we van Europa naar Amerika kunnen wandelen.

Waarom kunnen we aardbevingen niet voorspellen?

Dinsdag 5 april – Bekijk op de website van de Universiteit van Nederland

Arwen vertelt waarom de aarde erop los beeft en wat je beter wel en niet kunt doen als je ooit midden in een aardbeving komt.

Wat zit er onder bijna elk vakantie-eiland verborgen?

Woensdag 6 april – Bekijk op de website van de Universiteit van Nederland

Veel vakantie-eilanden bevinden zich bovenop een vulkaan. Waar zit de allerheetste?

Hoe werd ontdekt dat er een bol bijna zo groot als de maan in de aarde zit?

Donderdag 7 april – Bekijk op de website van de Universiteit van Nederland

Is de binnenkern van de aarde vloeibaar of is-ie vast? Arwen leverde zonder een heel diep gat te boren het bewijs dat de aarde een harde kern heeft.

Waarom werkt een kompas wel op aarde en niet op Mars?

Vrijdag 8 april – Bekijk op de website van de Universiteit van Nederland

Arwen legt uit waar het aards magneetveld vandaan komt, en waarom wij het als mensen nodig hebben om in leven te blijven.