De nieuwe Pandora is uit!

Op 12 februari verscheen de nieuwe Pandora, podium voor genderkwesties, diversiteit en inclusie aan de UU. Dit nummer is weer bijzonder divers en bevat vernieuwend onderzoek, inspirerende interviews en persoonlijke ervaringsverhalen.

In het openingsinterview van deze Pandora staat de universitaire Taskforce Diversiteit en Inclusie centraal. Janneke Plantenga en Brigitte Prieshof, voorzitter en programmamanager van de Taskforce, geven een indruk van de vele gedaantes waarin het programma binnen de UU gestalte kreeg.

Dat progressieve festivalbezoekers op Lowlands ook meerdere gedaantes kunnen aannemen, bewees hoogleraar Daan Scheepers. Met psychofysiologisch onderzoek naar veranderende sekserollen toonde hij aan dat het hoofd soms iets anders vertelt dan het hart. Een ander interessant onderzoek betreft het werk van studenten van dr. Gerdien Steenbeek. Zij ontdekten genderbias bij hun verkenning van kennis en onderwijs over de clitoris.

Dit nummer bevat ook bijzondere ervaringsverhalen. Een UU-medewerker vertelt hoe het is om te leven met een bipolaire stoornis. Bert Bast, voormalig uhd bij het UMC Utrecht, schreef een persoonlijk artikel over stotteren.

Gezien ons diverse lezerspubliek zijn weer een aantal artikelen Engelstalig. Zo schreef de PhD Council van de faculteit Recht, Economie, Bestuur en Organisatie een verslag over de conferentie Gender in Academia die zij organiseerden.

Deze Pandora liet even op zich wachten, wat alles te maken heeft met de wisseling van eindredacteur vorig jaar. Charlotte van der Ploeg ging begin oktober enthousiast aan de slag. Ze stelt zich voor in onze recent verzonden nieuwsbrief.

Goed nieuws: wij maken dit jaar een extra Pandora. Het volgende nummer, dat in juni verschijnt, staat geheel in het teken van de activiteiten die in maart plaatsvinden op het gebied van diversiteit en inclusie.

Wil je de Pandora graag lezen en heb je nog geen gratis abonnement? Stuur dan een e-mail met je werkadres naar redactiecoördinator Charlotte van der Ploeg (c.vanderploeg@uu.nl).