De Limburger: “Zorgen over gezondheid”

[…] Recent trok een vervolgonderzoek nog de aandacht. Daaruit blijkt dat mensen die in een straal van een kilometer rond een pluimveehouderij wonen 11 procent meer kans op longontsteking hebben. ,,Mensen kunnen dat niet wegwuiven onder het mom van dat is maar 11 procent. Het is wel degelijk een substantieel percentage. Het betekent een aanzienlijke toename van het aantal mensen dat een longontsteking oploopt. Je spreekt dan toch over een aandoening die zeker voor ouderen levensbedreigend kan zijn”, zegt universitairdocent milieuepidemiologie Lidwien Smit van de Universiteit van Utrecht.

Lees het volledige artikel van dagblad De Limburger hier (PDF).
Dr. Lidwien Smit schreef in 2015 voor Pandora over haar werk, haar onderzoek en ambities. Lees haar bijdrage voor ‘Presenteerblaadje’ hier terug.