De nieuwe Pandora is uit!

In de nieuwe Pandora onder meer:

1 Annetje Ottow-cover“Helaas heb ik naast werkelijk onschuldig bedoelde misverstanden inmiddels ook weet van verschillende gevallen waarin mannen vrouwen onheus bejegenen, en dat kunnen ook seksueel getinte toespelingen zijn. Dat is echt onacceptabel en daar ga ik werk van maken. […] De extreme gevallen daargelaten; er is een groot grijs gebied met lang niet altijd bewuste gedragingen. Maar ook leuk bedoelde grappen kunnen vervelend overkomen. Ongewenst gedrag beperkt zich niet tot man-vrouwkwesties; er zijn mij ook klachten ter ore gekomen over gedrag jegens buitenlanders. Chinese promovendi die steeds weer te maken krijgen met flauwe grappen over het Chinese restaurant vind ik evenmin acceptabel.” – Prof. mr. Annetje Ottow, decaan REBO: Oog voor verbetering in bejegeningsvormen (interview door Anne-Marie van Gijtenbeek).

Berteke Waaldijk“Toch zijn gesprekken over uitsluiting op de UU nodig. Net als bij feedback in het onderwijs, werkt dat beter wanneer we praten over gedrag dan over identiteit. Dat vereist wel dat we ‘gedrag’oprekken: profiteren van vanzelfsprekendheid is gedrag, anderen aanspreken op hun afwijkende identiteit is een handeling, samenwerken met witte scholen om toekomstige studenten binnen te halen is een actie.” – Prof. dr. Berteke Waaldijk: Verschillen is een werkwoord (gastcolumn).

Sterck

“Voorafgaand aan het bezoek stelden alle leerlingen […] een vraag aan de prof, en maakte zij een tekening van hoe zij dachten dat de professor eruit zou zien. Dat resulteerde in veel tekeningen van mannen met grijs piekhaar in een laboratorium.” – Lieke Dekker, MSc: 140 hoogleraren terug naar de basisschool (artikel over het lustrumprogramma Meet the Professor).

16, 17, 18 Science Cafe

“Het ergst is dat na al die tijd van aankaarten niks is veranderd. Dus zelfs als het argument van representatie of rolmodellen volgens sommige mediawetenschappers eigenlijk géén argument is, moeten we wel streven naar meer diversiteit op het podium. Daarnaast denk ik persoonlijk dat het zien en horen van vrouwen in de media en daarbuiten, wel invloed heeft op in ieder geval de onderbewust ideeën over mannen en vrouwen. Tijden het Science Café in het najaar van 2015 spraken we over humor. Iemand uit het publiek vroeg: ‘Waarom hebben vrouwen geen humor?’ Dit was een serieuze vraag […].” – Laura Mol, MSc: Vrouwen op het podium: omdat het moet én kan (een artikel over de genderbewuste programmering van Studium Generale).

download“Afscheid nemen van de gedachte dat iedereen gelijke kansen heeft, is pijnlijk. Accepteren dat we impliciete bias niet altijd kunnen vermijden is moeilijk.” – Prof. dr. Naomi Ellemers: Fasen van rouw (een gastbijdrage van Athena’s Angels over het erkennen van impliciete bias).

Uwland

“Meestal laat ik een verbaasde blik voor wat-ie is. Maar soms voel ik de aandrang om een uitleg te geven en dan zeg ik zoiets als: zo heet de functieomschrijving bij de universiteit nou eenmaal. Of: secretaris is een andere functie. Als ik dan zeg dat ik ook wel redactiewerk doe, zijn diezelfde mensen die zich verbazen over het woord ‘secretaresse’ al wat meer gerustgesteld.” – Mark Uwland: Een man is geen secretaresse (een gastbijdrage voor de Secretaressepagina).

En daarnaast:

• Anita Bouwman, Esther Stouthamer, Carina van der Laan en Arwen Deuss over hun werk en ambities in de rubriek ‘Presenteerblaadje’;
  • de Bèta-update: recente ontwikkelingen van het diversiteitsbeleid van Bètawetenschappen, door Pien van Leengoed;
  • een terugblik op het DUB-diversiteitsblog, door Ries Agterberg en Xander Bronkhorst;
  • een verslag van het symposium Sex and Gender in Biomedical and Translational Research;
  • Marieke de Bakker en Moniek Arends werken samen aan een UU-brede diversiteitsaanpak en vertellen over de ontwikkelingen in het artikel ‘Diversiteit & Inclusie: een integrale benadering’;
  • een dubbelinterview met prof. dr. Rosemarie Buikema, auteur en redacteur van het herziene Handboek Genderstudies, en docent Genderstudies Milica Tailovic, die het Handboek gebruikt in haar lessen (interview door Marlijn Meijer);
  • onze Boekenpagina, met uitsluitend boeken van ‘eigen bodem’.

Lees er alles over in het juni-nummer! Pandora-abonnees kunnen het tijdschrift deze week in hun postvak of brievenbus verwachten. Nog geen abonnee? Mail de redactie via pandora [apestaartje] uu.nl o.v.v. ‘abonnement Pandora’ en vermeld in de mail je (interne) adresgegevens.