Achtergrond

Festival deBeschaving onthult een uitgebreid wetenschappelijk programma

Op zaterdag 2 juli vindt festival deBeschaving plaats in de Botanische Tuinen van Utrecht. Opvallend dit jaar is het uitgebreide wetenschapsprogramma met bekende sprekers als Nico Dijkshoorn, Ronald Giphart, Ruben Terlou en Wilfried de Jong. Ook het muziekprogramma is uitgebreid met een aantal sterke toevoegingen.

[Dit bericht is integraal overgenomen van de nieuwspagina van de Universiteit Utrecht.
Naomi Ellemers zal op deBeschaving vertellen over het Queen Bee-effect. Eind 2015 interviewden wij prof. dr. Belle Derks, die net als Naomi Ellemers verbonden is aan het onderzoeksthema Instituties van de Open Samenleving. In dat interview legt zij uit wat het Queen Bee-fenomeen precies is. Klik hier om de Pandora van december 2015 te lezen. In hetzelfde nummer vind je overigens ook een gastcolumn van Naomi Ellemers. Over Arwen Deuss, één van de andere sprekers op deBeschaving, zal in de eerstvolgende Pandora meer te lezen zijn. – redactie]

Foto: Adriaan van Dam

In samenwerking met de Universiteit Utrecht en het UMC Utrecht staat op deBeschaving een inspirerend kennisprogramma. Zo doen de wetenschappers voor het eerst tijdens het festival onderzoek naar smartphone-verslaving. Voor dit onderzoek worden alle bezoekers uitgenodigd om mee te doen aan een offline experiment om uit te vinden hoe sterk zij naar hun telefoon verlangen. Daartoe wordt één van de zes ‘areas’ in de Botanische Tuinen aangewezen als exclusieve ‘offline area’ die alleen toegankelijk is met een telefoon in vliegtuigstand.

UTRECHTSE SPREKERS

Op het wetenschapsprogramma van deBeschaving spreken verschillende vooraanstaande wetenschappers van de Universiteit Utrecht en het UMC Utrecht. Een aantal hoogtepunten uit het wetenschapsprogramma:

MUZIEK

Afgelopen vrijdag zijn muzikale optredens bevestigd van onder andere Indian Askin, Hidden Charms, Graham Candy en COPPERSKY. Eerder werden al de headliners Jett Rebel, Dotan, SKIP&DIE en My Baby aangekondigd.

Lees meer over festival deBeschaving