Jonge meiden maakten kennis met de Universiteit Utrecht op Girlsday

Kinderen tijdens Summerschool Junior op de Universiteit Utrecht

23 meisjes van RSG Broklede bezochten op donderdag 11 april de Bètafaculteit en 24 meisjes van de Aboedaoed school kwamen langs bij de faculteit Diergeneeskunde. Dit in het kader van de landelijke Girlsday: een dag voor meiden van 10 tot 15 jaar met als doel om hen op jonge leeftijd te interesseren voor bèta, techniek en ICT. Girlsday is een initiatief van VHTO, het landelijk expertisebureau voor meisjes en vrouwen en bèta en techniek, waar de Universiteit Utrecht aan deelneemt.

Bij de faculteit Bètawetenschappen werden de meisjes ontvangen door het hoofd van de ICT afdeling Marjon Engelbarts. De meiden gingen daarna gezamenlijk aan de slag met het programmeren van een hit. Ze maakten kennis met programmeren en Computer Science. Ook  glasblazen bij afdeling Instrumentatie, “Snijden in pizza’s en andere meetkundige objecten” en “Moleculair eiwitten koken” behoorden tot het programma.

“Een divers programma waarin we  de meiden een kijkje in de keuken geven bij de faculteit Bètawetenschappen en kennis laten maken met een aantal enthousiaste vrouwen die binnen de faculteit werkzaam zijn”, aldus Irene Geurts vanuit de organisatie. “De faculteit vindt diversiteit belangrijk en laat graag zien hoe aantrekkelijk bètawetenschappen zijn door de meiden in contact te brengen met vrouwen binnen Bèta die als voorbeeld kunnen dienen. Daarnaast sluit Girlsday goed aan bij de doelstellingen  van het U-talentprogramma. Deze laat aankomende studenten kennis maken met  bèta- en techniek onderwijs en streeft ernaar de aansluiting tussen middelbare scholen en hoger onderwijs te verstevigen.”

Bij Diergeneeskunde maakten de leerlingen kennis met laboratoriumonderzoek naar ziektes. De scholieren gingen onder meer op zoek naar de veroorzaker van ontstoken uiers bij koeien, onderzoeken huidklachten bij honden, katten én het baasje. Ze gingen ook op zoek naar de oorzaak van snotterende kittens en puppies met diarree. Ze keken naar gekleurde bacteriën, schimmels en oplichtende virussen onder de microscoop. Op groeiplaten wordt met het blote oog de groei van bacteriën en schimmels zichtbaar. Virussen kun je niet zien onder de microscoop, maar cellen waar het virus in vermeerdert konden de leerlingen wel bekijken. De meiden gingen daarna zelf aan de slag met proefjes en pipetten, zo kregen ze een goed beeld van werken met laboratorium technieken. Tijdens een rondleiding op de Tolakker, de boerderij van de faculteit, kregen de meisjes uitleg over de mestrobot, melkmachine, voerrobot en halsbandjes van koeien die van alles kunnen meten en mochten ze de lammetjes bekijken.

Marije Werelds, hoofd IT bij Diergeneeskunde en initiatiefnemer van deelname aan Girlsday: “We willen graag onze maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen, en dus meewerken aan dit mooie initiatief. Diversiteit is een speerpunt, omdat wij dit zien als een meerwaarde voor de kwaliteit van onze primaire processen. Bovendien wordt er veel talent verspild als meisjes/vrouwen van techniek wegblijven. Graag nemen wij deze leerlingen daarom een ochtend mee en zullen diverse vrouwen die bij ons werken in de techniek, laten zien wat hun vak inhoudt en waarom het zo leuk is.”

Niet alleen bij de Universiteit Utrecht deden meisjes mee met Girlsday, in het hele land gingen meer dan 10.000 meiden aan de slag bij honderden bèta, technische en ICT bedrijven. Girlsday geeft meisjes van 10-15 jaar de kans zich breed te oriënteren op hun toekomstmogelijkheden. De dag laat meisjes de onontdekte wereld van bèta, techniek en ICT van dichtbij beleven. Ze mogen rondkijken bij bedrijven, kennismaken met (vrouwelijke) bèta/ technische professionals én zelf aan de slag. VHTO, het landelijk expertisebureau meisjes/vrouwen en bèta/techniek organiseerde Girlsday 2019 in samenwerking met het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en TechniekTalent.nu.