22 mei 2017
Auditorium, Westerdijk Instituut, Uppsalalaan 8

Lunchlezing: Johanna Westerdijk ‘De nalatenschap’, inclusief culinaire happening

Pedro Crous, directeur van het Westerdijk Instituut, geeft een lezing in het Engels over de nalatenschap van Johanna Westerdijk.
In 1904 kreeg Prof. Frits A.F.C. Went permissie van de International Botanical Society om een internationale collectie van te kweken microben op te zetten. De naam Centraalbureau voor Schimmelcultures (nu Westerdijk Fungal Biodiversity Institute) was kort daarna bedacht. Johanna Westerdijk (toen 23 jaar) werd in 1907 de eerste directeur van het instituut. De collectie begon drastische te groeien; veel stammen werden door fytopathologie studenten of internationale collega’s, benaderd door Westerdijk, aangeleverd. Gedurende de afgelopen 117 jaar is de collectie gegroeid tot wat het vandaag de dag is, namelijk werelds grootste levende schimmel collectie. Maar wat is haar nalatenschap? Is groter beter, of waren er ook andere memorabele mijlpalen.

Culinaire happening
Rond deze lunchlezing creëert chefkok Ruud Klapmuts buiten bij het Westerdijk Instituut (Uppsalalaan 8, USP De Uithof) een culinaire happening. Live bereidt hij warme en koude fungi hapjes zoals geroerbakte paddenstoelen. Wees welkom tussen 11.00 -12.00 uur en 13.00 en 13.30 uur om gratis kennis te maken met een variëteit aan eetbare schimmels. Je kunt ook komen proeven zonder de lunchlezing bij te wonen.

In het kader van 100 jaar vrouwelijke hoogleraren organiseert de Universiteit Utrecht lunchlezingen met diverse thema’s. Telkens op een andere locatie. De Westerdijk lunchlezing op 22 mei is de derde in een serie van vijf. De voertaal van deze lunchlezing door Pedro Crous is Engels.

Aanmelden voor de lunchlezing via Westerdijk@uu.nl Voor lunch wordt gezorgd.

Dit bericht is overgenomen van het intranet van de Universiteit Utrecht.