Marjan Minnesma gekozen tot Alumna van het Jaar

Marjan Minnesma is door de Universiteit Utrecht uitgeroepen tot Alumna van het Jaar. Ze ontving de titel, die dit jaar voor het eerst wordt uitgereikt, tijdens de 380ste verjaardag van de universiteit. Een vakkundige jury koos unaniem voor Minnesma, omdat zij gezien wordt als een echte ‘gamechanger’ die zich met bevlogenheid inzet voor duurzaamheid en het tegengaan van klimaatveranderingen.

[NB De inhoud van dit bericht is integraal overgenomen van de nieuwspagina van de Universiteit Utrecht.]

MARJAN MINNESMA

Minnesma studeerde van 1990 tot 1996 Filosofie en Rechtsgeleerdheid aan de Universiteit Utrecht. Ze is directeur van Urgenda, een organisatie die Nederland samen met bedrijven, overheden, maatschappelijke organisaties en particulieren sneller duurzaam wil maken.

ubd-marjan-minnesma-alumna-van-het-jaar-2016-385x257

Marjan Oudeman (rechts), voorzitter van het college van bestuur, overhandigt Marjan Minnesma (links) een kunstwerk ter ere van de toekenning van de titel ‘alumna van het jaar’.

Ze werd in 2011, 2012 en 2013 verkozen tot nummer één van de duurzame top 100 van Dagblad Trouw. In 2015 won ze met Urgenda de Klimaatzaak tegen de Staat en heeft ze veel aandacht voor de Klimaattop in Parijs weten te generen met ‘The Climate Miles’, haar wandeltocht naar Parijs waar veel prominenten op het gebied van duurzaamheid een etappe meeliepen.

URGENDA

Met Urgenda heeft Marjan Minnesma duurzaamheid en de urgentie ervan onder de aandacht weten te brengen van politiek, overheid en het grote publiek. Volgens de jury combineert ze wetenschappelijke kennis met bevlogenheid, sterke logische en op feiten gebaseerde redeneringen en  debatvaardigheden waarmee ze zorgt voor een scherpe inhoudelijke discussie die bij voor- en tegenstanders veel respect afdwingt.

Haar verbindende en doelgerichte manier van werken, past goed in het profiel van de Universiteit Utrecht als multidisciplinaire universiteit die een rolmodel in duurzaamheid wil zijn en waar wetenschappers vanuit diverse disciplines werken aan impactvol grensverleggend onderzoek.

ALUMNUS VAN HET JAAR

Alumni maken een belangrijk onderdeel uit van de academische gemeenschap. De Universiteit Utrecht heeft daarom de prijs voor Alumnus van het Jaar in het leven geroepen die ieder jaar tijdens de Dies Natalis wordt uitgereikt.

Een Alumnus van het Jaar is voor de Universiteit Utrecht iemand die op zijn of haar gebied impact heeft en vooruitgang weet te brengen. Een echte ‘bright mind’ die buiten de gebaande durft te treden, een inspiratiebron is voor studenten en een belangrijke bijdrage levert aan de uitdagingen van de maatschappij.

Marjan Minnesma is de eerste alumna die de prijs in ontvangst neemt en zal het komende jaar een ambassadeursfunctie vervullen voor de universiteit.