Onderzoek: Mannen citeren zichzelf vaker dan vrouwen

De beste bron? Ikzelf, natuurlijk

Onderzoek
Mannen citeren zichzelf vaker dan vrouwen, blijkt uit een studie van 1,5 miljoen wetenschappelijke artikelen.

Vraag een willekeurige collegezaal wie ‘de slimste’ is, en de mannen zullen geneigd zijn een andere man aan te wijzen. Vraag een willekeurig bedrijf wie geschikt is voor die nieuwe managersfunctie, en de vrouwen zullen minder snel geneigd zijn zichzelf naar voren schuiven. Het blijkt allemaal uit onderzoek.

Onderzoekers van de Amerikaanse universiteiten Stanford, NYU, en de Universiteit van Washington deden er recentelijk nog een schepje bovenop: mannen citeren zichzelf vaker in wetenschappelijke artikelen dan vrouwen doen.

Dit artikel van Anne Corré verscheen 2 augustus jl. in NRC Next. Lees het hier online.