15 april 2016
academiegebouw

Oratie Sandra Ponzanesi: postkoloniaal perspectief is nodig voor levensvatbaar Europa

Is er nog een toekomst voor Europa? Waar begint Europa en waar eindigt het? Wat is het doel van Europa? Als Europa levensvatbaar wil blijven, dan is het nodig om het vanuit een postkoloniaal perspectief te benaderen. Deze opvatting verdedigt prof. dr. Sandra Ponzanesi in haar oratie als hoogleraar Gender and Postcolonial Studies aan de faculteit Geesteswetenschappen op 15 april.

gw_hum_ponzanesisandra_770x510

Prof. dr. Sandra Ponzanesi

[NB De tekst uit dit nieuwsbericht is integraal overgenomen van de nieuwspagina van de Universiteit Utrecht.]

De huidige vluchtelingencrisis, uitvergroot door politiek opportunisme en sensatielust in de media, geeft volgens Ponzanesi de interne spanningen weer die het concept ‘Europa’ bedreigen. “In een vlaag van nostalgie over de schijnveiligheid van de oude soevereine staten worden oude grenzen hersteld. Het ‘fort Europa’ implodeert in een veelheid van ‘mini-forten’, achter wier muren in de naam van nationale veiligheid lang gekoesterde Europese idealen en burgerlijke vrijheden in gevaar worden gebracht.”

POSTKOLONIAAL EUROPA

Een postkoloniaal perspectief betekent dat het concept Europa bekeken moet worden vanuit verschillende relaties, zowel historisch, disciplinair als institutioneel. “Cruciaal is dat Europa haar eigen verleden erkent en de confrontatie aangaat met haar eigen koloniale erfenis die onze huidige maatschappij nog steeds schade berokkent,” aldus Ponzanesi.

DIGITAAL VERBONDEN MIGRANTEN

Het postkoloniale project is ook een doel- en toekomstgericht ideaal. Het daagt ons uit na te denken over onze moderne hypergemediatiseerde wereld, zo stelt Ponzanesi. Een wereld waarin de digitale sporen van ‘verbonden migranten’ zich voordoen als hybride en heterogene vormen van participatie. De digitale ontwikkeling verandert de manier waarop wij sociale in- en uitsluiting, emancipatie en interculturele identiteiten begrijpen. En door het idee van een multidirectioneel en gelinkt Europa op de voorgrond te plaatsen, verandert het idee van Europa zelf.

Ponzanesi beargumenteert dat een multimediale, postkoloniale benadering nieuwe mogelijkheden biedt om te komen tot alternatieve kosmopolitische visies.

Prof. dr. Sandra Ponzanesi is hoogleraar Gender and Postcolonial Studies aan het departement Media- en Cultuurwetenschappen en hoofd van het Humanities Department van University College Utrecht (UCU). Ze leidt het project ‘Digital Crossings in Europe: Gender, Diaspora and Belonging’ (CONNECTINGEUROPE, 2015-2020), waarvoor ze een prestigieuze ERC Consolidator Grant van 2 miljoen euro ontving van de European Research Council.

De oratie wordt gehouden in het Engels.

15 april 2016 16:15 -17:30

Hoogleraar Prof. dr. Sandra Ponzanesi