Prof. dr. Annelies Knoppers verwerft IOC subsidie

IOC subsidie voor onderzoek naar Gendergelijkheid in de sport

Het International Olympisch Comité (IOC) heeft besloten om een subsidieaanvraag van prof. dr. Annelies Knoppers (USBO), Dr. Donna De Haan (Hogeschool van Amsterdam) en Dr. Popi Sotiriadou (Griffith University, Australië) te honoreren.

De subsidie is onderdeel van  het  Advanced Olympic Research Grant Programme 2016/17 en is toegekend voor het onderzoeksvoorstel ‘Understanding and redefining the role of men in achieving gender equity in sport leadership’. Er werden aanvragen ingediend door onderzoekers uit 34 landen en uiteindelijk werden zes voorstellen gehonoreerd.

Het onderzoek heeft betrekking op de strategieën van bestuursleden (meestal mannen) van internationale en  landelijke sportfederaties en Olympische comités in Australië en Nederland om de genderverhouding in hun bestuur te veranderen. De onderzoekers zullen ook kijken naar de duurzaamheid van het resultaat van die strategieën.

Em. prof. dr. Annelies Knoppers werd in 2012 geïnterviewd door Pandora. Lees het interview hier!

IOC