18 april 2016
Utrechts Centrum voor de Kunsten, Domplein 4

Publiekslezing: Het verdriet van de wetenschap

Op 18 april zal wetenschapsfilosofe prof. dr. Trudy Dehue (Rijksuniversiteit Groningen) een lezing geven aan de Universiteit Utrecht getiteld ‘Het verdriet van de wetenschap: hoe haar verhalen verborgen blijven’. Met replieken door dr.Annemarie Kalis en prof. dr. Ingrid Robeyns (beiden Filosofie).

[NB Dit item is integraal overgenomen van de Agenda van de Universiteit Utrecht. – redactie]

Wetenschappelijke feiten zijn meestal op argumenten en beslissingen gebaseerd – ook als die verborgen raken onder een laag cijfers. Betekent dit dat alle wetenschap slechts ‘subjectief’ is? Het verdriet van de wetenschap, betoogt Dehue, is dat ze slechts wordt bewonderd om wat ze niet kan zijn. Dehue daagt haar publiek uit om na te denken over de vraag wat we eigenlijk bedoelen met objectiviteit en subjectiviteit.

gw_hum_dehuetrudy_385x257

Prof. dr. Trudy Dehue

MUZIKAAL INTERMEZZO

Maurice Ravel (1875-1937), Don Quichotte à Dulcinée.

Cyclus van drie liederen, gezongen door Wout Cornelissen (tenor), onder pianobegeleiding van Michiel Bot.

NWO-PROJECT

De lezing wordt georganiseerd in het kader van het onderzoeksproject ‘Wat kunnen de geesteswetenschappen bijdragen aan een praktisch zelfbegrip van de mens?’ dat wordt gesteund door de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO).