Sangeeta Bhatia over diversiteit: “We hebben niet meer onderzoek nodig. We moeten beleid gaan implementeren!”

Van het intranet:

Sangeeta Bhatia’s pionierswerk in de regeneratieve geneeskunde en haar rol als pleitbezorger voor diversiteit en gendergelijkheid, was voor de Universiteit Utrecht reden om haar tijdens de Diesviering eeneredoctoraat uit te reiken. Daags erna gaf Bhatia een lezing over regeneratieve geneeskunde en diversiteit. Een paar wijze lessen over dat laatste onderwerp.

Ken je data
“Mensen hebben het gevoel dat het wel meevalt met de ongelijkheid. Totdat je ze met de neus op de feiten drukt. Dan realiseren ze zich dat er echt wat moet gebeuren. Er zijn voldoende data. Er is geen reden om op dit gebied nog meer onderzoek te doen. We moeten het gewoon gaan implementeren!” Denk daarbij aan aannamebeleid en behoud van vrouwen voor een faculteit.

Leiderschap is noodzakelijk
Decanen moeten diversiteitsbeleid ondersteunen en uitdragen. Bhatia toont een grafiek van het aandeel vrouwen bij Massachusetts Institute of Technology (MIT) tussen 1999-2011. Markante stijgingen waren er op momenten dat nieuwe decanen aantraden die diversiteit hoog in het vaandel droegen. De totale cijfers zijn gunstig. Het aantal vrouwen bij de staf van de School of Science steeg over die periode van 8% naar 19%. Het aandeel vrouwen binnen De School of Engineering steeg van 10% naar 17%.

Wees zichtbaar
Beeldvorming is bepalend. Bhatia roept mensen op om zichtbaar te zijn. “Laat jezelf zien. Het is best lastig om het podium te pakken (zij trad bijvoorbeeld op bij TED en nam deel aan het World Economic Forum – red.), maar het is nodig. Kijk bijvoorbeeld op social media wat voor beeld er heerst over vrouwelijke engineers. We startten een Twitter campagne #ILookLikeAnEngineer om te laten zien hoe divers we zijn.”

“Natuurlijk is er nog veel werk te doen, maar we maken progressie bij het creëren van een diverse gemeenschap op de campus”, aldus de kersverse eredoctor tijdens haar dankwoord (PDF: pag. 8&9) tijdens de Diesviering. Veel inspiratie voor de UU.

Voor opmerkingen of vragen aan de UU Diversity taskforce: diversity@uu.nl.