“Schrijf vrouwen niet voor hoe zij emanciperen”

“Feministes lijken steeds vaker lijnrecht tegenover elkaar te staan bij de interpretatie van misstanden in de islam en sekseongelijkheid in niet-westerse culturen. De beschuldiging van zelfverklaarde ‘ware feministes’ luidt dan dat ‘verraders’ zoals wij misstanden goedpraten onder het mom van multiculturalisme en politieke correctheid. Wij willen echter pleiten voor feministische solidariteit”, aldus Rosemarie Buikema, Sawitri Saharso en Renée Römkens in hun opiniestuk in de Volkskrant van 31 oktober. Lees het volledige artikel hier.

Rosemarie Buikema is hoogleraar Kunst, Cultuur en Diversiteit aan de Universiteit Utrecht. In 2014 schreef zij voor Pandora de column ‘Simplistische mensbeelden‘.
Sawitri Saharso is hoogleraar burgerschap en morele diversiteit, Universiteit voor Humanistiek.
Renée Römkens, bijzonder hoogleraar gender based violence, UvA en directeur van Atria, Kennisinstituut voor emancipatie en vrouwengeschiedenis.