Studente Lore Goovaerts (UGent) wint Johanna Naberprijs 2017

De jury van de Johanna Naberprijs voor de beste afstudeerscriptie op het gebied van vrouwen- en gendergeschiedenis draagt met genoegen als winnende scriptie voor 2017 voor Het glazen plafond doorbroken? De eerste generatie vrouwelijke hoogleraren aan de UGent, een oral history project, geschreven door Lore Goovaerts. De Johanna Naberprijs wordt uitgereikt door Atria, kennisinstituut voor emancipatie en vrouwengeschiedenis, en de Vereniging voor Gendergeschiedenis (VVG). Goovaerts wint hiermee een bedrag van 500 euro en krijgt de gelegenheid om een artikel te schrijven voor het tijdschrift Historica.

Juryrapport

Het onderwerp van deze scriptie, de levensverhalen van vrouwen die er in de tweede helft van de twintigste eeuw in slaagden om door te dringen tot de hoogste wetenschappelijke rangen aan de universiteit van Gent, is zowel maatschappelijk als wetenschappelijk zeer relevant. Maatschappelijk relevant, want tot op de dag van vandaag is een dergelijk succes voor veel te weinig vrouwen weggelegd en moet er nog steeds druk worden uitgeoefend op de Nederlandse en Belgische universiteitsbestuurders om vrouwen dezelfde carrièrekansen te bieden als mannen. Wetenschappelijk relevant, want naast het statistisch materiaal waarmee beleidsnota’s vaak worden ondersteund weten we eigenlijk maar heel weinig over hoe vrouwen zelf het wel en wee van hun loopbaan hebben beleefd.

Lees meer over de Johanna Naberprijs en de jury van dit jaar op de website van Atria. Daar vind je ook de volledige scriptie van Lore Goovaerts.