Terugkijken: DWDD University met Beatrice de Graaf over terrorisme

Op uitnodiging van De Wereld Draait Door gaf prof. dr. Beatrice de Graaf (Internationale en politieke geschiedenis) een college over terrorisme bij DWDD University. De uitzending op zaterdag 12 maart werd door 1,2 miljoen mensen bekeken.

[Noot van de redactie: de inhoud van dit artikel is integraal overgenomen van de UU-site.]

GRIP OP TERRORISME

“De vlam van het verzet is van alle tijden. Maar als uitdaging aan de moderne staat en de liberale samenleving staan terrorisme en extremisme sinds de 20e eeuw in het brandpunt van de belangstelling. Terroristen zijn de fundamentalistische gesels van de moderne tijd. Hoe kunnen we de radicaliseringspuzzel duiden, en wellicht zelfs oplossen? Zonder historisch besef en begrip van de context zullen we zeker geen grip op het fenomeen krijgen”, aldus De Graaf.

OVER HET PROGRAMMA

DWDD University is een aanvullend programma op De Wereld Draait Door, dat op onregelmatige tijden uitzendingen verzorgt waarmee bezoekers en kijkers de kans wordt geboden om onze wereld beter te leren begrijpen. In het succesvolle programma waren eerder o.a. Robbert Dijkgraaf (over zwarte gaten) en Erik Scherder (over het brein) te zien. Vanuit Podium Mozaïek in Amsterdam vertelt De Graaf aan belangstellenden in de collegezaal én aan de televisiekijkers over het ontstaan van terroristische bewegingen en het verdwijnen ervan.

OVER DE SPREKER

Beatrice de Graaf is hoogleraar Geschiedenis van de internationale betrekkingen aan de Universiteit Utrecht en expert op het gebied van terrorisme. Ze is verbonden aan het onderzoeksthema Institutions for Open Societies, waarin wetenschappers uit verschillende disciplines samenwerken om te onderzoeken hoe de kracht van samenlevingen wordt bepaald door de kwaliteit van haar instituties (zoals normen en waarden, netwerken, organisaties etc.).

In vele media-optredens bewees De Graaf als geen ander in staat te zijn om duidelijkheid te scheppen in het terrorismedebat. Hiervoor ontving ze begin januari de Publiprijs 2015 van de Universiteit Utrecht. Ze verblijft in 2016 in Cambridge en aan UCLA in Californië, maar onderbreekt haar onderzoek naar veiligheid in historisch perspectief voor dit DWDD University college.