1 mei 2016 - 21 aug 2016
Volksbuurtmuseum, Utrecht

UU-alumni maken tentoonstelling over ‘moffenmeiden’

In het Volksbuurtmuseum in Utrecht loopt vanaf 1 mei tot 21 augustus een expositie over het kaalknippen van ‘moffenmeiden’ tijdens de bevrijding van Nederland in 1945. In deze tentoonstelling wordt het verhaal verteld van de omstanders die getuige waren van de vergeldingsacties, die destijds plaatsvonden ten aanzien van Nederlandse vrouwen die zich inlieten met de Duitse bezetter.

[NB De inhoud van dit agenda-item is integraal overgenomen van de website van de Universiteit Utrecht – red.]

NSB-ers en kaalgeschoren "moffenmeiden" worden opgebracht door leden van de B.S.(Binnenlandse Strijdkrachten). Bron: Wikimedia Commons/Nationaal Archief, access number 2.24.01.03, inventory number 900-2456

NSB-ers en kaalgeschoren “moffenmeiden” worden opgebracht door leden van de B.S.(Binnenlandse Strijdkrachten). Bron: Wikimedia Commons/Nationaal Archief, access number 2.24.01.03, inventory number 900-2456

Het idee voor de tentoonstelling is geboren aan de Universiteit Utrecht. De initiator van het project, Rianne Oosterom, schreef haar afstudeerscriptie over dit onderwerp voor de bachelor Geschiedenis en is op het idee gekomen om dit onderwerp verder uit te diepen met een tentoonstelling. Zij heeft daarvoor in haar directe kring verschillende UU-studenten en alumni benaderd.

De tentoonstelling is op vrijdag op 29 april onder grote belangstelling geopend door historicus Ad van Liempt en wethouder Kees Diepeveen.