Diversiteit in romans: veel media-aandacht voor Personagebank

Neerlandici van de Universiteit Utrecht werkten het afgelopen jaar op initiatief van dr. Saskia Pieterse (Nederlandse taal en cultuur) aan een crowdsourced database van romanpersonages uit de Nederlandstalige literatuur. Hieruit ontstond het online platform de Personagebank, ontwikkeld door student in de onderzoeksmaster Lucas van der Deijl, dat lezers in staat stelt zelf bij te dragen aan de database. Sinds de lancering van de Personagebank is er al aardig wat media-aandacht voor het project geweest.

[NB Dit bericht is integraal overgenomen van de nieuwspagina van de Universiteit Utrecht – redactie]

Kaart Personagebank: woonplaatsen van romanpersonages

KRANTEN EN TIJDSCHRIFTEN

Arjen Fortuin schreef naar aanleiding van de Personagebank een stuk in NRC Handelsblad (22 april). Hij merkt in het artikel op: “Het project is bedoeld om onderzoek te doen naar diversiteit in Nederlandse romans, maar ik beleef vooral veel plezier aan de details. Geweldig is de lange lijst met losse personages waar je vrijelijk in kunt rondneuzen.” Het tijdschrift Opzij wijdde een artikel aan de Personagebank, waarbij het project als aanleiding gold om de rol van de vrouw in het Nederlandse literaire veld (binnen de roman en daar buiten) nog eens onder de loep te nemen. Ook het Belgische blad Knack publiceerde een groot artikel naar aanleiding van het project.

RADIO

Behalve de berichtgeving over de Personagebank in de gedrukte media was er ook aandacht voor het project op Nederlandse radiozenders. Van der Deijl was te gast bij Spitsuur op BNR (26 april) waar hij voor de rubriek ‘Wetenschap vandaag’ vertelde over de Personagebank. Hij sprak ook over de voorlopige resultaten van het project, die zijn website ook deels in kaart brengt. Ook in het programma Aan Tafel van RTV Utrecht (3 mei) werd Van der Deijl gevraagd om de Personagebank toe te lichten.

ONLINE

Online was er zeer veel aandacht voor de Personagebank. De Lezeres des Vaderlands noemde het platform in een blog over de man-vrouw verhoudingen in de boekenbijlagen van verschillende grote Nederlandse kranten. Ook verschenen artikelen over het project op onder meer de website van het online Neerlandistiek-tijdschrift Neder-L, op utrecht.nieuws.nl en op de website van Schrijven online. Ook op social media werden artikelen en berichten over de Personagebank veelvuldig gedeeld.