20 juni 2017
Sweelinckzaal, Drift 21

Westerdijk Lunchlezing over Agency, gender en economische ontwikkeling in de wereldeconomie (20 juni)

Waarom tonen sommige landen organisaties die vrouwen berechten, terwijl andere landen praktijken hebben ontwikkeld die ervoor zorgen dat vrouwen  geen opleiding krijgen of niet kunnen werken? Welke effecten hebben dergelijke afspraken op het potentieel voor groei en ontwikkeling van die landen? En hoe kunnen we dergelijke verbanden in een historische context onderzoeken?

De Westerdijk lunchlezing op dinsdag 20 juni (met Engels als voertaal) wordt gegeven door Sarah Carmichael en Selin Dilli, postdoctorale onderzoekers in de onderzoeksgroep Economische en Sociale Geschiedenis. “In onze presentatie bestuderen we deze vragen door het prisma van Amartya Sen’s werk over agentschap en Douglass North’s institutionele kader. We zullen de deelnemers de resultaten van het onderzoeksproject waaraan we betrokken zijn geweest, laten zien. Dit heeft geresulteerd in het boek Agency, Gender and Economic Development in the World Economy 1850-2000 – Testing the Sen Hypothesis gepubliceerd door Routledge.”

De eerste helft van de presentatie richt zich op hoe we het agentschap hebben gemeten met behulp van familierechten en een samengestelde indicator van de positie van vrouwen. We laten zien hoe het leven in 1917 in Nederland, maar ook wereldwijd, was. In de tweede helft van de presentatie kijken we welke grotere effecten genderongelijkheid heeft op de economische ontwikkeling en welke mechanismen daarbij betrokken zijn.

Ter gelegenheid van 100 jaar vrouwelijke hoogleraren heeft de Universiteit Utrecht een reeks van vijf lunchlessen georganiseerd, waarbij verschillende onderwerpen op verschillende locaties worden aangepakt. De Westerdijk lunchlezing op dinsdag 20 juni is de vierde in de serie. De vijfde lunchlezing is op 6 juli.

U kunt zich inschrijven via Westerdijk@uu.nl  Lunch wordt verstrekt.