Aanmelding Johanna Naberprijs 2019 geopend

In 2019 wordt voor de zeventiende maal de Johanna Naberprijs uitgereikt, voor de beste afstudeerscriptie op het gebied van vrouwen- of gendergeschiedenis.

De prijs wordt uitgeloofd door Atria, kennisinstituut voor emancipatie en vrouwengeschiedenis, en de Vereniging voor Gendergeschiedenis (VVG). Bij de beoordeling van de scripties staan onder andere originaliteit en vernieuwing centraal: wat voegt de scriptie toe aan al bestaande literatuur? De winnaar ontvangt een bedrag van 500 euro, en krijgt de gelegenheid om een artikel te schrijven voor het tijdschrift Historica.

Niet alleen historici kunnen meedoen. Iedereen die aan een Nederlandse of Vlaamse universiteit een afstudeerscriptie heeft geschreven op het gebied van vrouwen- of gendergeschiedenis (op masterniveau), komt in aanmerking voor deze prijs. De scriptie moet wel zijn afgerond zijn tussen 1 december 2017 en 1 december 2018. De uiterlijke inzenddatum is 3 januari 2019.

De prijs is vernoemd naar Johanna Wilhelmina Antoinette Naber (1859-1941), schrijfster van talrijke historische studies en in 1935 één van de oprichtsters van het Internationaal Archief voor de Vrouwenbeweging, waaruit Atria is voortgekomen.

Dit jaar won Kim Bootsma de Johanna Naberprijs 2018, met haar scriptie ‘Vrouwen voor het vaderland’, een gendergeschiedenis van het Vrouwen Hulpkorps en de Marine-Vrouwenafdeling (1940-1945). De scriptie laat zien dat de intrede van vrouwen in de krijgsmacht gepaard ging met vooroordelen en discriminatie door legerleiding, kerken, confessionele politici en de brede publieke opinie, waardoor van een geslaagde integratie geen sprake was.