Aantal vrouwelijke promovendi aan Universiteit Utrecht daalt sterk

Aan de Universiteit Utrecht daalt het aandeel vrouwelijke promovendi harder dan aan de meeste andere universiteiten. Landelijk nam het percentage de afgelopen zes jaar met 1,5 procentpunt af, in Utrecht met 5,2. Hoe komt dat? DUB zocht het uit.

Door Annelies Waterlander

De cijfers zijn afkomstig uit de Landelijke Monitor Vrouwelijke Hoogleraren. Volgens dit jaarlijkse onderzoek wordt de daling veroorzaakt doordat nieuwe promovendi vaker man zijn. Het totaal aantal promovendi neemt bij alle universiteiten toe in 2017, maar slechts een klein deel van die toename gaat naar vrouwen, blijkt uit de monitor. Van de 129 promovendi die er in 2017 bijkwamen, waren er 29 vrouw.

Ook uit eigen cijfers van de Universiteit Utrecht blijkt het aantal vrouwelijke promovendi af te nemen. Als je het totaal aantal promovendi in 2018 vergelijkt met het totaal in 2013, is het aantal mannelijke promovendi met 55 gegroeid en het totaal aantal vrouwelijke promovendi met zes personen gedaald.

Die verandering hoeft niet alleen toegeschreven te worden aan een verschil in instroom van PhD’s, maar kan ook verklaard worden doordat in de tussenliggende jaren meer vrouwen hun proefschrift afrondden of stopten met hun onderzoek, zegt Janneke Plantenga, voorzitter van de Taksforce Diversiteit van de UU.

Lees verder op de site van DUB.