Annelies Zoomers nieuwe voorzitter van WOTRO

De raad van bestuur van NWO heeft prof.dr. Annelies Zoomers benoemd als voorzitter van stuurgroep van WOTRO Science for Global Development met ingang van 1 maart 2019.

Annelies Zoomers is hoogleraar International Development Studies aan de Universiteit Utrecht en voorzitter van LANDac (Netherlands Academy on Land Governance for Equitable and Sustainable Development). Na haar promotie in 1988 werkte ze als consultant voor onder andere de Wereldbank in Latijns Amerika, Afrika en Azië. Zoomers heeft veelvuldig gepubliceerd over duurzaam levensonderhoud, landhervorming en de wereldwijde “land grabbing” en internationale migratie en ontwikkeling.

Annelies Zoomers kent WOTRO vanuit verschillende hoedanigheden. Zo is ze voorzitter van de programmacommissie van Research for Inclusive Development in Sub-Sahara Africa (RIDSSA) en is ze betrokken (geweest) bij verschillende projecten: onder andere binnen het Joint SDG research initiative, Conflict and Cooperation in the Management of Climate Change (CCMCC) en Agriculture Beyond Food. Daarnaast heeft ze verschillende bijdragen geleverd aan NWO-brede financieringsinstrumenten als de Vernieuwingsimpuls.

Als domeinoverstijgend initiatief binnen NWO programmeert, financiert en faciliteert WOTRO Science for Global Development onderzoek voor inclusieve mondiale ontwikkeling. De WOTRO-programma’s zijn gericht op het leveren van kennis en kunde die bijdraagt aan duurzame oplossingen voor maatschappelijke en ecologische problemen in lage- en middeninkomenslanden.