Beatrice de Graaf en Anna Akhmanova nemen hoge onderscheidingen in ontvangst

Celbiologe Anna Akhmanova en historica Beatrice de Graaf van de Universiteit Utrecht ontvingen op 12 september uit handen van minister Ingrid van Engelshoven van OCW de hoogste onderscheiding in de Nederlandse wetenschap. Akhmanova kreeg een NWO-Spinozapremie en De Graaf een NWO-Stevinpremie. Aan de premies is een geldbedrag van 2,5 miljoen euro verbonden, te besteden aan wetenschappelijk onderzoek en activiteiten met betrekking tot kennisbenutting.

Bij zowel de Spinozapremie als de Stevinpremie staat de kwaliteit van de onderzoeker voorop. Bij de Spinozapremie ligt de nadruk op het wetenschappelijke werk en fundamentele vraagstukken, terwijl de Stevinpremie in de eerste plaats de maatschappelijke impact honoreert. NWO-voorzitter Stan Gielen: “NWO staat voor wetenschappelijke excellentie én maatschappelijke impact. Zowel nieuwsgierigheidsgedreven onderzoek als toegepast onderzoek verdienen daarom een gelijkwaardige plaats.”

Prof. dr. Anna Akhmanova (1967), hoogleraar Cellulaire Dynamica aan de Universiteit Utrecht, is wereldwijd een van de meest vooraanstaande experts op het gebied van de celbiologie van het cytoskelet. Akhmanova heeft een aantal baanbrekende ontdekkingen gedaan die lieten zien waar het cytoskelet precies voor dient en welke mechanismen aan die functies ten grondslag liggen. Kennis van hoe gezonde cellen functioneren, helpt te begrijpen wat er op celniveau misgaat bij ziekten zoals kanker, de ziekte van Alzheimer en ALS.

Prof. dr. Beatrice de Graaf (1976) is hoogleraar Geschiedenis van de Internationale Betrekkingen aan de Universiteit Utrecht. Ze geldt als een wetenschapper die wetenschap, politiek, praktijk en maatschappij weet te verbinden. Daarnaast kijkt ze over de grenzen van haar vakgebied heen in het besef dat veiligheid en terreur een sterke psychologische en sociale component in zich dragen. Ze is een veelgevraagd terrorisme-expert en geeft advies aan verschillende publieke en private organisaties in binnen- en buitenland.