Belle Derks nieuwe voorzitter De Jonge Akademie

Belle Derks, hoogleraar Sociale & Organisatiepsychologie aan de Universiteit Utrecht, is op 18 januari door de leden van De Jonge Akademie gekozen als nieuwe voorzitter. Derks neemt de taken over van Rens Vliegenthart. De benoeming is voor twee jaar.

De Jonge Akademie is binnen de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW) een zelfstandig platform van jonge wetenschappers, die internationaal tot de top van hun vakgebied behoren. De Jonge Akademie ontplooit activiteiten op het gebied van interdisciplinariteit, wetenschapsbeleid, wetenschap en samenleving, en internationalisering.

Derks (38) doet onderzoek naar de psychologische, fysiologische en neurologische gevolgen van de negatieve stereotypering van vrouwen en etnische minderheden tijdens werk en opleiding. Hoe gaan zij om met de vooroordelen die ze tegenkomen op het werk of op school en hoe beïnvloedt dit hun motivatie en prestaties? Wanneer gaan ze over tot collectieve actie om de situatie te verbeteren, of kiezen ze ervoor alleen hun eigen positie te verbeteren (denk aan queen bees)? Voor dit onderzoek kreeg Derks van NWO een VENI en een VIDI-beurs.

Genderongelijkheid in de wetenschap is een kwestie waar Derks zich veel mee bezighoudt. In opdracht van het Landelijk Netwerk Vrouwelijke Hoogleraren deed ze onderzoek naar verschillen in beloning tussen mannelijke en vrouwelijke wetenschappers in Nederland.

Experimenteel psycholoog Stefan van der Stigchel (ook van de Universiteit Utrecht) treedt toe tot het bestuur. Daarnaast wordt taalkundige Martijn Wieling (RUG) vicevoorzitter. Het bestuur bestaat verder uit Behnam Taebi (techniekfilosoof aan de TUD) en Patricia Dankers (chemicus aan de TUE).