Bijna de helft van de Veni-subsidies naar vrouwen

Lorena Sosa

De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) heeft in juli aan 22 pas gepromoveerde onderzoekers van de Universiteit Utrecht, UMC Utrecht, het Hubrecht Instituut en het NIOZ een Veni-financiering van maximaal 250.000 euro verleend. Tien van de 22 onderzoekers zijn vrouw.

Veni biedt veelbelovende jonge wetenschappers de mogelijkheid om gedurende drie jaar hun eigen ideeën verder te ontwikkelen. NWO selecteert onderzoekers op basis van de kwaliteit van de onderzoeker, het innovatieve karakter van het onderzoek, de verwachte wetenschappelijke impact van het onderzoeksvoorstel en mogelijkheden voor kennisbenutting.

Zo krijgt dr. Lorena Sosa een Veni-subsidie voor haar onderzoek naar de aanpak van geweld tegen trans- en interseks-personen en dr. Florijn Dekkers voor het visualiseren van de groei van borstkanker in 3D. De andere vrouwelijke ontvangers van de Veni-subsidie zijn: dr. Kerstin Schneeberger, dr. Sanne Moorman, dr. Danai Riga, dr. Irene Valenzuela, dr. Hanneke Willemen, dr. Andrea Ascani, dr. Annet den Haan en dr. Tamar Lok.