Catrin Finkenauer benoemd tot directeur Dynamics of Youth

Catrin Finkenauer is benoemd tot programmadirecteur van Dynamics of Youth, een van de vier strategische thema’s van de universiteit.

Marcel van Aken, decaan van de faculteit Sociale Wetenschappen en penvoerder van Dynamics of Youth, is blij met de benoeming: “Catrin is sinds april 2016 werkzaam aan de faculteit Sociale Wetenschappen als hoogleraar Jeugdstudies. Ze is sindsdien ook nauw betrokken bij Dynamics of Youth en heeft onder meer een van de zes interdisciplinaire onderzoeksthema’s opgezet. Ik heb er alle vertrouwen in dat Catrin met haar achtergrond en ervaring de ideale persoon is om Dynamics of Youth naar een volgend niveau te brengen.”

In het thema Dynamics of Youth bundelen onderzoekers uit alle Utrechtse faculteiten hun expertise om cruciale vragen voor toekomstige generaties te beantwoorden en meer zicht te krijgen op de ontwikkeling van kinderen en jongeren in onze snel veranderende samenleving. Zelf doet Catrin Finkenauer vooral onderzoek naar relaties. In een eerder interview zei ze daarover: “Ik interesseer me vooral voor de vraag hoe mensen het beste en het slechtste in elkaar naar boven kunnen halen. Veel mensen denken dat liefde en motivatie genoeg zijn om goede relaties tussen mensen in stand te houden, maar het is keihard werken. Je hebt onder andere zelfcontrole nodig: je moet je eigen belang kunnen uitstellen en escalaties voorkomen. Ons onderzoek toont aan dat die zelfcontrole samenhangt met vertrouwen; vertrouwen is de basis om relaties in stand te houden. Daar zit voor veel mensen de grote uitdaging.”

Als programmadirecteur van Dynamics of Youth zal Catrin Finkenauer zich onder meer gaan inzetten om meer naar buiten te treden met onderzoek op het gebied van jeugd, waaronder het onderzoek dat plaatsvindt binnen de ‘hub’ KinderKennisCentrum en de zes interdisciplinaire thema’s waaraan onderzoekers samen met maatschappelijke partners werken. Ze kijkt er erg naar uit, zo vertelt ze: “Dynamics of Youth is een ambitieus initiatief van het College van Bestuur om bij te dragen aan de aanpak van maatschappelijke issues op het gebied van jeugd. De afgelopen twee jaar heeft Dynamics of Youth me prachtige kansen geboden om inspirerende mensen te ontmoeten, onderzoek te doen over grenzen van disciplines heen, en om te zorgen voor echt zinvol onderzoek door samen te werken met geweldige maatschappelijke partners. Ik ben dankbaar voor de kans die ik heb gekregen om mijn enthousiasme met nog meer mensen te delen en om samen de spannende mogelijkheden te verkennen die Dynamics of Youth te bieden heeft.”

Catrin Finkenauer volgt als programmadirecteur Chantal Kemner op, die eerder dit jaar stopte om meer tijd te kunnen besteden aan haar andere taken.