Daphina Misiedjan wint de Agnites Vrolikprijs 2017

Mr. dr. Mr. dr. Daphina Misiedjan, juridisch onderzoekster naar duurzaam waterbeheer, heeft op donderdag 22 februari de Agnites Vrolikprijs gewonnen. Deze nieuwe prijs van het Utrechts Universiteitsfonds wordt toegekend aan een talentvolle wetenschapper die onderzoek doet dat een bijdrage levert aan het beantwoorden van actuele maatschappelijke vraagstukken. Het is voor het eerst dat de universiteit een dergelijke prijs toekent dankzij een nalatenschap.

De Agnites Vrolikprijs werd donderdagavond uitgereikt in het Academiegebouw in Utrecht. De jury onder leiding van prof. dr. Naomi Ellemers koos uit zeven inzendingen de winnaar. Het onderzoek van MisiedjanTowards a sustainable human right to water. Supporting vulnerable people and protecting water resources, with Surinam as a case study’, gaat over het belang van juridisch onderzoek naar duurzaam waterbeheer. De prijs betreft een geldbedrag van € 25.000 en de Agnites Vrolikpenning. Misiedjan: “Deze prijs geeft me vooral een steuntje in de rug om verder te gaan met mijn onderzoek en het ondersteunt me in mijn verdere ontwikkeling. Daar ben ik heel erg blij mee.”

Daphina Misiedjan won eerder de Black Achievement Award, een stimuleringsprijs voor jong talent. De Agnites Vrolikprijs is tot stand gekomen dankzij een nalatenschap aan het Utrechts Universiteitsfonds van alumna tandheelkunde mw. Cobi de Bree (1920-2013). Steeds vaker kiezen alumni, (oud-)medewerkers en andere betrokkenen ervoor om bij het opmaken van hun testament een wetenschapsdoel op te nemen. Zo ontving het fonds onlangs nog 250.000 euro uit een nalatenschap t.b.v. van de faculteit Bètawetenschappen. Door na te laten aan het Utrechts Universiteitsfonds kunnen nieuwe generaties studenten en onderzoekers zich verder ontwikkelen, om zo op hun beurt een waardevolle bijdrage te leveren aan de samenleving.

Dr. Agnites Vrolik (1810-1894) studeerde wis- en natuurkunde aan de Universiteit Utrecht, waar hij in 1836 ook promoveerde. Van 1854 tot 1858 was hij Minister van Financiën. Hij was de eerste voorzitter van het Utrechts Universiteitsfonds bij oprichting in 1886.