Drie Utrechtse vrouwelijke hoogleraren benoemd tot lid KHMW

Belle Derks

Drie Utrechtse vrouwelijke hoogleraren, Belle Derks, Anna Gerbrandy en Petra de Jongh, zijn benoemd tot nieuwe leden van de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen. Als leden van de KHMW zijn zij, samen met 481 andere leden, verantwoordelijk voor het organiseren van wetenschappelijke activiteiten die de afstand tussen de burger en wetenschap verkleinen.

De KHMW is het oudste ‘Geleerde Genootschap’ in Nederland. Sinds 1752 houdt het genootschap zich bezig met het bevorderen van de wetenschap door een brug te slaan tussen wetenschap en samenleving. Ieder jaar worden er nieuwe leden benoemd tijdens de Winterlezing in februari.

Prof. dr. Belle Derks is hoogleraar Sociale en Organisatiepsychologie en voorzitter van de Jonge Akademie. Prof. mr. dr. Anna Gerbrand is hoogleraar Mededingingsrecht Europa Institute. Prof. dr. Petra de Jongh is hoogleraar Anorganische Nanomaterialen.