Een op de vier Vici-beurzen UU voor vrouw

Vier onderzoekers van de Universiteit Utrecht hebben van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) een Vici-beurs gekregen van elk 1,5 euro. Een van hen is een vrouw. Het gaat om Rosalie Iemhoff (zie foto). Zij gaat onderzoek doen naar de optimale beschrijving van logica. Elf mannelijke en tien vrouwelijke UU-medewerkers deden een aanvraag voor een beurs.

Twee anderen die een Vici-beurs kregen werken wel deels bij de Universiteit Utrecht, maar gaan hun vici-premie elders inzetten. Het gaat om twee mannen, Maarten Kole (KNAW) en Serge Dumoulin (Spinoza Centre for Neuroimaging).

Van de 233 aanvragen die landelijk werden ingediend zijn er 88 (38 procent) afkomstig van vrouwen en 145 (62 procent) van mannen. In totaal kregen 10 vrouwelijke kandidaten en 25 mannelijke kandidaten een beurs toegekend. De honoreringspercentages zijn hiermee respectievelijk 11 en 17 procent. Daarmee zijn vrouwen dit jaar iets in het nadeel, maar volgens woordvoerder Tessa van Leeuwen van NWO verschilt dat per jaar. Zo kregen in 2016 en 2015 juist relatief veel vrouwen een beurs.