Eredoctoraat voor Amerikaanse bestrijder genderongelijkheid

Tijdens de Dies Natalis op 26 maart reikt de Universiteit Utrecht twee wetenschappelijke eredoctoraten uit. Een daarvan gaat naar rechtsgeleerde Joan C. Williams. Zij onderzoekt genderongelijkheid, klassenverschillen en discriminatie op de werkvloer.

Joan Williams is hoogleraar Rechten aan de UC Hastings in San Francisco en oprichtster en directeur van het Center for WorkLife Law. Zij werd opgeleid aan Yale, M.I.T., en de Harvard Law School. Williams heeft diverse platforms en websites opgezet waar werkgevers en onderzoekers bij elkaar worden gebracht om samen nieuwe methoden en procedures te ontwikkelen waarmee ongelijke behandeling op de werkvloer kan worden tegengegaan.

Zij is een zeer gerespecteerd en invloedrijk onderzoeker. In 2012 ontving zij een Oustanding Scholar Award van de American Bar Foundation. Vanwege de discipline-overstijgende betekenis van haar werk werd zij in 2008 door Harvard University verkozen om de Massey Lectures in American Civilization te geven. Haar prijswinnende boek “Unbending Gender” behoort tot een van de meest geciteerde publicaties binnen haar vakgebied.

Williams schrijft regelmatig voor invloedrijke bladen als the Huffington Post, Harvard Business Review Blog en The Psychology Today blog, waarmee ze een zichtbare en actieve rol speelt in het maatschappelijk debat. Volgens The New York Times heeft Joan Williams door haar maatschappelijke betrokkenheid en baanbrekende onderzoek een ‘rock star status’ verworven.

Het eredoctoraat wordt haar toegekend vanwege haar grote bijdrage aan beleidsvorming rondom het tegengaan van sociale ongelijkheid op de werkvloer. Williams toont op die manier aan dat wetenschappelijk onderzoek een leidende rol heeft in het verwezenlijken van een gelijke en diverse werkomgeving.