Film over vrouwelijke emeritus-hoogleraren

Vijf vrouwelijke emeritus-hoogleraren van diverse universiteiten komen aan het woord in de korte film Onder professoren. Hiervoor ondervroeg historica Dineke Stam van Atria, Kennisinstituut voor Emancipatie en Vrouwengeschiedenis, de afgelopen twee jaar vijf vrouwelijke emeritus-hoogleraren. Zij sprak met Anneke van Doorne-Huiskes (o.a. UU, zie foto, gemaakt door Wieke Eeftink op 8 maart), Maaike Meijer, Toine Lagro-Janssen, Iteke Weeda en Jacquelien de Savornin Lohman over het verloop van hun loopbaan en de bijbehorende hindernissen en triomfen. Zo vormde de scheiding van Weeda uiteindelijk de aanleiding voor haar interesse in emancipatievraagstukken en ervoer Meijer soms veel weerstand van haar mannelijke collega’s. De film biedt een blik op de geschiedenis én toekomst van (meer) vrouwen in de academische wereld.

In 2017 was het 100 jaar geleden dat de eerste vrouwelijke hoogleraar werd benoemd, Johanna Westerdijk, aan de Universiteit Utrecht. Het Westerdijk-herdenkingsjaar 2017 was voor Atria aanleiding om de levensverhalen van de vijf hoogleraren te vereeuwigen. Jacqueline de Savornin Lohman was hoogleraar Sociale Hulpverlening en hoogleraar Jeugdbescherming en Jeugdhulpverlening aan de Universiteit van Amsterdam. Maaike Meijer bekleedde de Opzij-leerstoel en was hoogleraar Genderstudies aan de Universiteit Maastricht. Anneke van Doorne-Huiskes was hoogleraar Vrouwen in arbeidsorganisaties aan de Universiteit Wageningen, hoogleraar Sociale wetenschappen aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en hoogleraar Sociologie aan de Universiteit Utrecht. Iteke Weeda was hoogleraar Emancipatievraagstukken aan de Rijksuniversiteit Groningen. Toine Lagro-Janssen was hoogleraar Seksespecifieke geneeskunde en hoogleraar Vrouwenstudies Medische wetenschappen aan de Radboud Universiteit. Nijmegen.

Hun verhalen zijn integraal op beeld en geluid vastgelegd volgens de oral history methode. Op basis van de interviews is door Atria een korte compilatiefilm gemaakt die op 19 april in première werd vertoond.