Hoe moet de universiteit jou aanspreken?

‘Beste reizigers…’

Genderneutrale aanspreekvormen, non-binair taalgebruik: het debat op een inclusievere Nederlandse taal is immens. Hoe zorgen we dat de taal niet achterblijft op de maatschappij? Hoe moeten leraren studenten aanspreken in een collegezaal? Hoe zit het met officiële brieven die de universiteit rondstuurt? Zijn neutrale aanspreekvormen zoals hen/hun te gebruiken? Het LGBT+ Netwerk van de Universiteit Leiden organiseert een paneldiscussie waar deskundigen samen met studenten en medewerkers een antwoord zullen proberen te vinden op deze vragen.

De keynote speaker is professor Jojanneke van der Toorn, bijzonder hoogleraar LGBT workplace inclusion. Zij zal ingaan op het belang van inclusie op het werk, waar beleid zoals genderinclusief taalgebruik mogelijk aan kan bijdragen. Transgender Netwerk Nederland heeft al Het Genderdoeboek opgesteld, waarin zij voorstellen doen voor hoe je als organisatie voorbij onderscheid naar geslacht kunt gaan. Zij zullen tijdens het panel hun keuzes toelichten.

Dick Smakman zal vanuit zijn expertise als sociolinguïst en taalkundige ingaan op mogelijke aanspreek- en verwijsvormen.

Eliza Steinbock doet onderzoek naar de sociale inbedding van binaire gendernormen en stigmatisering van mensen die zich daar niet aan conformeren en hen zal tijdens het panel hier ook op reflecteren.

Caroline van Overbeeke, woordvoerder van de Universiteit Leiden, brengt het perspectief in van de communicatiedeskundigen van de universiteit.

Wil je meedenken over dit onderwerp? Kom dan naar het panel over genderneutraal taalgebruik, met aansluitend een drankje! In verband met de catering zouden we je willen vragen om je aan te melden.