Hoogleraar Ellen Moors lid van Adviesraad voor Wetenschap, Technologie en Innovatie

Prof.dr. Ellen Moors is per 1 juni benoemd tot raadslid van de Adviesraad voor Wetenschap, Technologie en Innovatie. “Dit is voor mij een heel fijne manier om impact te creëren met wetenschappelijk onderzoek.”

Rustiger wordt haar werk er niet op. Bovenop haar toch al drukbezette baan als hoogleraar Innovatie en Duurzaamheid bij het Copernicus Instituut voor Duurzame Ontwikkeling aan de Universiteit Utrecht gaat Ellen Moors zich bij de Adviesraad voor Wetenschap, Technologie en Innovatie -of kort, de AWTI- twee dagen per maand richten op adviezen aan regering en het parlement. Gevraagd en ongevraagd zal ze op persoonlijke titel voornamelijk adviseren over innovatie en technologieontwikkeling binnen de gezondheidszorg.

Met haar nieuwe functie wil Moors impact creëren. “Dat kan op veel verschillende manieren, zoals het geven van een presentatie of een interview in de krant. Maar ik vind een adviesraad een fijne manier om mijn kennis over wetenschappelijk onderzoek te delen, en zo invloed te hebben op het Nederlandse beleid. Het combineert goed met de taken die ik al heb en ik haal er inspiratie en uitdaging uit.”

Hoewel Moors zich vooral zal richten op advies over innovaties in de gezondheidszorg schuwt ze andere onderwerpen zoals duurzaamheid en transitie niet. Integendeel. Ze dompelt zich graag onder in alle kennis die het Copernicus Instituut te bieden heeft, om die kennis vervolgens te delen met de regering en het parlement. Maar het is geen éénrichtingsverkeer, zegt Moors. “Ik krijg meer inzicht in het overheidsbeleid en kan die kennis gebruiken voor bijvoorbeeld onderwijs en afstudeermogelijkheden voor onze studenten.”

Op het moment is transitie een veelbesproken onderwerp. “Die transitie zie je ook in de gezondheidszorg”, vertelt Moors. “Door de digitalisering gaat er een hoop veranderen. Wat betekent dat voor patiënten? Verdwijnen er banen? Dat zijn vragen waar ik me de komende tijd mee wil bezighouden.”

Moors hoopt haar ervaring binnen de academische wereld ook in te kunnen zetten voor andere vraagstukken. “Ik denk dat er nog wel wat te winnen valt in het nationale onderzoeksbeleid. Waar wetenschappers nu moeten concurreren op grote beurzen zou er in de toekomst meer kunnen worden gekeken naar samenwerking. Ook de internationalisering van het onderwijs zit in een transitie. Is het onderwijs zoals het nu wordt gegeven toekomstbestendig? En wat kunnen we daaraan verbeteren? Dat vind ik spannende vragen en ik vind het heel uitdagend om daar in AWTI verband over mee te denken.”