Achtergrond

In de media: em. prof. dr. Gloria Wekker

De ambities en uitspraken van em. prof. dr. Gloria Wekker blijven de gemoederen bezighouden. Kijk hieronder voor een overzicht van de in de landelijke media verschenen berichten en columns over Wekker, die als voorzitter van de Commissie Diversiteit van de UvA o.a. pleit voor diversiteitsquota. Ook is een link toegevoegd naar het interview dat wij in 2013 met Gloria Wekker hielden over haar emeritaat en haar visie op sociale ongelijkheid, intersectionaliteit, diversiteit en inclusie.

‘Ik ben optimistisch, ook witte student wil verandering’
Vrijdag 21 oktober, Trouw

“In een monoculturele omgeving hoor je maar één stem, één blik op de wereld en op de wetenschap. Het is veel spannender om les te geven, en te krijgen, in een klas met verschillende perspectieven op de werkelijkheid.” (Gloria Wekker)

Een collegezaal met alleen witte studenten uit de middenklasse is ‘pedagogisch onverantwoord’, vindt Gloria Wekker. Lees het volledige artikel van Trouw hier.

Wit bolwerk in gekleurde stad
Donderdag 20 oktober, het Parool

“Ik loop vaak geschokt en verward de les uit. Er gaat regelmatig een wereldbeeld van westerse superioriteit van uit. Dat gebeurt bijvoorbeeld als we grote filosofen zoals Kant en Hegel lezen, zonder het te hebben over uitspraken waaruit blijkt dat ze Afrikanen niet eens als volwaardige mensen zien. Door de koloniale geschiedenis in mijn eigen stamboom is dit pijnlijk voor me.” (Tirza Balk, masterstudent Uva)

Lees het volledige artikel van het Parool hier (pagina 6) en hier (pagina 17).

Politiek-correcte censuur dreigt
Woensdag 19 oktober, de Telegraaf

In de Volkskrant van gisteren kwam een Utrechtse hoogleraar ’gender studies’ aan het woord die beweerde dat witte mensen inherent racistisch zijn maar dat verdringen, dus zijn ze onbewust racistisch, wat net zo erg is als bewust racistisch. Ze denkt als een negentiende-eeuwse racistische determinist, maar ze wordt gevierd in linkse kringen en kan elke discussie smoren met een beroep op dat inherente witte racisme.

Lees het volledige artikel hier (via LexisNexis).

‘Dit onderwerp drijft mensen tot razernij’
Dinsdag 18 oktober, de Volkskrant

“Mijn punt is dat er een diepgewortelde cultuur van witte superioriteit is, die ontkend wordt. Ik vind dat geen extreme stelling. De reacties daarop zijn dat wel. Het is kennelijk de eerste keer dat Nederlanders zo’n soort boodschap horen. Daar schrikken ze van.” (Gloria Wekker)

Lees het volledige artikel hier.

Hoe worden universiteiten minder wit?
Dinsdag 18 oktober, de Volkskrant

Docenten van de VU kregen de afgelopen jaren een training ‘diversiteitssensitief onderwijs’. Van Oudenhoven: ‘Ze leerden zich bijvoorbeeld bewust te worden van hun eigen vooroordelen.’

Lees het volledige artikel hier (pagina 10).

Klik hier voor een link naar het bericht dat op 21 oktober op de nieuwspagina van de Universiteit Utrecht verscheen.

Witte boeman. Waanideeën van de multiculturele samenleving woekeren voort
Woensdag 28 september, Elsevier

“Wie diversiteit tot doel heeft, zet ook een rem op integratie. Omgekeerd leidt geslaagde integratie tot het einde van de diversiteit.” (Syp Wynia)

Lees de volledige column hier (via LexisNexis).

Gij zult diversiteit nastreven
Zaterdag 24 september, de Volkskrant

“Nergens, zo lijkt het, wordt zo onbekommerd gediscrimineerd uit naam van het diversiteitsideaal als op universiteiten. Want het plan-Wekker is geen incident. Wat dat betreft duurt de lange mars door de instituties voort.” (Sebastien Valkenberg)

Lees het opiniestuk hier (pagina 18) en hier (pagina 19).

Update: Commissie Diversiteit wil quota voor studenten en medewerkers
Woensdag 14 september, Folia

“We hebben gemerkt dat het heel ongemakkelijk is voor mensen om te praten over etnische diversiteit, discriminatie en racisme. Daar moeten we een respectvolle, niet bedreigende vorm voor zien te vinden.” (Gloria Wekker)

Lees het artikel van Folia hier.

Nesten bouwen op een winderige plek. Em. prof. dr. Gloria Wekker heeft altijd ingezet op intersectionaliteit
Pandora februari 2013

In 2013 interviewden wij Gloria Wekker i.v.m. haar vervroegde emeritaat en haar uitgesproken ideeën over sociale ongelijkheid, intersectionaliteit, diversiteit en inclusie.
Lees dat interview hier.