In de media: Eveline Crone winnaar Spinozapremie

“Ik heb veel onderzoek gedaan naar risicogedrag in de adolescentie. Dat is van alle tijden: Romeo en Julia wordt altijd gebracht als romantisch verhaal, maar eigenlijk gedroegen ze zich roekeloos en impulsief. En ik onderzoek introspectie, ook typerend voor de puberteit. Jongere kinderen hebben vaak een positief beeld van zichzelf, elk jaar kun je méér, maar in de puberteit vergelijken kinderen zich ineens met elkaar in plaats van met het jaar ervoor. Dan ontdekken ze: misschien ben ik toch niet zo goed of zo knap. Daar worden ze onzeker van.” – Eveline Crone, in Portretten van de Spinozapremie-winnaars 2017: Van rebelse puber tot DNA met littekens (NRC Handelsblad, 16 juni 2017).

Prof. dr. Eveline Crone (Universiteit Leiden & Universiteit van Amsterdam) is samen met prof. dr. Naomi Ellemers (Universiteit Utrecht), prof. dr. Ineke Sluiter (Universiteit Leiden),  en prof. dr. Judi Mesman (Universiteit Leiden), initiatiefnemer van Athena’s Angels. De Athena’s Angels-column, geschreven door Naomi Ellemers, is sinds 2015 een regelmatig terugkerende rubriek in Pandora.