Iris Otto wint Breaking Science 2018

Arts-onderzoeker Iris Otto heeft maandag 23 april de finale van de jaarlijkse pitchwedstrijd Breaking Science van de Universiteit Utrecht gewonnen. De promovendus van het UMC Utrecht legde het beste haar onderzoek uit aan de leek.

Slechts drie minuten. Zo lang kregen de deelnemers van Breaking Science de tijd om hun onderzoek en passie voor de wetenschap uit te leggen aan een lekenpubliek. Hulpmiddelen als powerpoint of video waren verboden. Wel mocht elke deelnemer twee voorwerpen gebruiken ter ondersteuning van de presentatie.

Familie, vrienden, collega’s en bezoekers van Café Hofman kregen de afgelopen weken tijdens de voorrondes al een kijkje in de fascinerende wereld van Utrechtse onderzoekers. In totaal deden 21 wetenschappers mee aan Breaking Science. De jury, die bestond uit een wetenschapsjournalist en een wetenschapper, beoordeelde de pitches op basis van inhoud, duidelijkheid en charisma.

Tijdens de finale was de jury, vergezeld door de voorzitter van het College van Bestuur Anton Pijpers, unaniem in haar oordeel. Iris Otto presenteerde haar onderzoek naar het 3D-bioprinten van een menselijke oorschelp, voor kinderen die worden geboren met een zogenaamd ‘pinda-oor’ (microtia), op een natuurlijk en indrukwekkende manier. Iris won € 1500,- die ze mag besteden aan een congres of summer school naar keuze.