Isabel Arends nieuwe decaan Bètawetenschappen

Prof. dr. Isabel Arends is per 1 juli door het College van Bestuur van de Universiteit Utrecht benoemd tot de nieuwe decaan van de faculteit Bètawetenschappen. Arends is momenteel hoogleraar Biokatalyse en Organische Chemie en voorzitter van de afdeling Biotechnologie aan de TU Delft.

Collegevoorzitter Anton Pijpers is erg blij met de komst van Arends naar de Universiteit Utrecht. “Isabel Arends heeft bewezen mensen van allerlei disciplines en van binnen en buiten de universiteit te kunnen verbinden. Ze heeft een geweldige wetenschappelijke staat van dienst en een passie voor onderwijs. Met haar bestuurlijke ervaring kan ze een grote aanwinst zijn voor de faculteit en de universiteit als geheel. Ik verheug mij op de samenwerking!”

Arends volgt op 1 juli Sjef Smeekens op, die sinds 1 januari het decanaat van de faculteit Bètawetenschappen waarneemt in verband met het afscheid van Gerrit van Meer.

Professor Arends studeerde fysische organische chemie aan de Universiteit Leiden en promoveerde in 1993 cum laude op het proefschrift “Thermolysis of arene derivatives with coal-type hydrogen donors”. Na een jaar als postdoc bij het Steacie Institute of Molecular Sciences in Ottawa, Canada, kwam ze in 1995 naar de TU Delft. In 2007 werd ze benoemd tot hoogleraar en sinds 2013 is ze voorzitter van de afdeling Biotechnologie van de faculteit Technische Natuurwetenschappen (TNW). Ook is ze vicevoorzitter van het domein Toegepaste en Technische Wetenschappen van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). In 2016 richtte ze het TU Delft Bioengineering Institute op.

Isabel Arends is lid van de KNAW en onderzoekt nieuwe technieken waardoor chemische processen een stuk duurzamer worden. Ze was één van de eerste onderzoekers die chemische en biokatalyse-processen met elkaar combineerde. Naast haar onderzoek houdt Arends zich bezig met onderwijs. Zo zette ze onder andere een succesvolle online cursus op over industriële biotechnologie.