Lorena Sosa wint EU-beurs voor onderzoek naar gendergerelateerd geweld

Lorena Sosa, fellow bij het Nederlands Instituut voor Mensenrechten (SIM), heeft een Marie Skłodowska-Curie Individual Global Fellowship gekregen voor haar onderzoek naar gendergerelateerd geweld.

Deze driejarige fellowship, gefinancierd door de Europese Commissie, maakt het mogelijk voor haar om in de eerste twee jaar onderzoek te doen aan het Instituto Interdisciplinario de Estudios de Género (IIEGE) van de Universiteit van Buenos Aires en daarna in het derde jaar terug te keren naar de Universiteit Utrecht. Hierzal ze bij weer werken bij het SIM en deel uitmaken van het Utrecht Centre for European Research in Family Law (UCERF).

Het project van Lorena Sosa is gericht op het aanpakken van geweld tegen personen die traditionele gendernormen en -verwachtingen uitdagen. Haar onderzoek omvat een alomvattende aanpak van gendergerelateerd geweld en seksuele geaardheid en genderkwestie, en onderzoekt het formele en praktische potentieel van het op gender gebaseerde geweldskader om transgender- en intersekse-mensen tegen geweld te beschermen.

De competitie voor de beurs was dit jaar feller dan ooit, met meer dan 9.000 ingediende aanvragen bij de Europese Commissie waarvan minder dan 15 procent werd geselecteerd om financiering te ontvangen. Het project van Lorena Sosa kreeg een perfecte score van 100 op 100 door de subsidiecommissie. Het werd door de Commissie geselecteerd als een van slechts zeven projecten die als goede voorbeelden op haar website worden gepresenteerd.

Lorena Sosa is een fellow bij het SIM en werkte daar eerder als postdoc in het door de EU gefinancierde FRAME-project over de interne en externe dimensies van het mensenrechtenbeleid van de EU. In 2015 promoveerde ze cum laude op een proefschrift getiteld ‘Intersectionaliteit in het rechtskader voor mensenrechten inzake geweld tegen vrouwen: in het centrum of de marge?‘, sat in 2017 werd gepubliceerd met Cambridge University Press.