Meer vrouwen in sollicitatiecommissie rector

Paul ’t Hart, een van de verontwaardigde hoogleraren

Aan de sollicitatiecommissie voor de nieuwe rector van de UU zijn in december twee vrouwen toegevoegd. Aanleiding was kritiek uit de universitaire gemeenschap op de eenzijdige samenstelling van deze commissie. Die bestond uit zes mannen en één vrouw.

De samenstelling van de commissie leidde tot verontwaardigde reacties van onder meer hoogleraren Berteke Waaldijk, Rosemarie Buikema en Paul ’t Hart. Athena’s Angels, onder wie de Utrechtse universiteitshoogleraar Naomi Ellemers, wonden zich er ook over op. Veertig medewerkers van de UU ondertekenden een protestbrief. De raad van toezicht liet weten deze signalen heel serieus te nemen.

Janneke Plantenga, interim-decaan REBO, en universiteitshoogleraar Naomi Ellemers zijn inmiddels toegevoegd aan de commissie. Het vrouwelijke U-raadslid Gwenny Jongebloed maakte er al eerder deel van uit. De commissie bestaat nu uit zes mannen en drie vrouwen, plus een mannelijke secretaris.

De nieuwe rector volgt Bert van der Zwaan op, die op 26 maart tijdens de Dies afscheid neemt. Het is de bedoeling dat op diezelfde dag de nieuwe rector wordt voorgesteld.