Meinummer Pandora diverser dan ooit

Op 6 mei verschijnt het nieuwe nummer van Pandora, podium voor genderkwesties, diversiteit en inclusie aan de UU. Dit halfjaarlijkse tijdschrift van het Vrouwennetwerk Universiteit Utrecht heeft met ingang van dit nummer een nieuwe ondertitel, omdat naast genderkwesties steeds meer andere vormen van diversiteit en inclusie aan bod komen.

Zo bevat deze Pandora een interview met hoogleraar Jojanneke van der Toorn over inclusie van LHBT+’ers op het werk en het inbedden van diversiteit in organisaties. Inclusiecorrespondent Rinske van Herwaarden schrijft over haar worsteling met depressie, en Salma Fayyad over haar masteronderzoek naar vrouwelijke activisten in Syrië.

Dit nummer bevat ook verslagen van de Onderwijsparade over diversiteit & inclusie en de uitreiking van de ROSANNA-beurzen, en een impressie van de cursus interculturele communicatie, waarvoor je je nog kunt opgeven. Hoogleraar en REBO-decaan Janneke Plantenga, de nieuwe voorzitter van de Taskforce Diversiteit, schreef een gastcolumn, en we leggen uit hoe de UU haar aanmeld- en toelatingsbeleid inclusiever wil maken.

Drie artikelen zijn gewijd aan het thema hormonen: menstruatie, overgang en de invloed van het vaderschap op de hormoonhuishouding van mannen. Twee nieuwe facultaire vrouwennetwerken stellen zich voor: Young Women of Geosciences (YWOG) en Women in Information and Computing Sciences (WICS). Daarnaast presenteren we de uitkomsten van een landelijk onderzoek naar beloningsverschillen tussen mannen en vrouwen aan de universiteiten, uitgevoerd door o.a. UU-hoogleraar Belle Derks. In deze Pandora vind je ook een interview met Arwen Deuss, die onlangs haar oratie hield als hoogleraar aan de faculteit Geowetenschappen.

Verder bevat deze editie de gebruikelijke rubrieken Kort nieuws, Personalia, Uit de academia, Onderzoek, Presenteerblaadje (waarin een lid van de academische staf zich voorstelt), de OBP-pagina (waarin een niet-wetenschappelijke medewerker aan het woord komt) en de boekenrubriek.

Gezien ons diverse lezerspubliek zijn in dit nummer vijf van onze artikelen Engelstalig.

Wil je deze Pandora graag lezen en heb je nog geen gratis abonnement? Stuur dan een mailtje met je werkadres naar redactiecoördinator f.pruim@uu.nl. Je ontvangt dan twee keer per jaar Pandora en vier tot zes keer per jaar onze digitale nieuwsbrief. Pandora is ook te lezen op onze website: www.uu.nl/vrouwennetwerk.