Vrouwennetwerk Universiteit Utrecht

Actualiteit

Informatica-promovenda Nina Rosa wint Ngi-NGN scriptieprijs

“Als het aan mij lag, studeerde ik de rest van mijn leven door”
scriptieprijsninarosa

Nina Rosa ontvangt de scriptieprijs van Ngi-NGN-bestuurslid Maarten Emons (foto: Hilde de Wolf)

Op 30 november ontving promovenda Nina Rosa de Ngi-NGN scriptieprijs voor haar scriptie over virtual reality, waarmee ze in 2015 haar master Game and Media Technology afrondde. De prijs bedraagt vijfduizend euro. In de scriptie onderzocht Rosa manieren om virtual reality zo echt mogelijk te laten aanvoelen, en wat de toegevoegde waarde is van het op de juiste manier betrekken van verschillende zintuigen. “Een mooie start voor een veelbelovende wetenschappelijke carrière”, aldus de jury.

In haar scriptie, getiteld ‘Immersive Multimodal Virtual Reality Experiences – Using Visual and Auditory Stimuli to Improve Tactile Experiences’, onderzoekt Rosa manieren om virtual reality zo realistisch mogelijk te maken door verschillende zintuigen te betrekken. “In virtual reality wordt vaak geprobeerd om alle aanrakingen zo goed mogelijk na te bootsen. Maar uit mijn onderzoek blijkt dat je voor het nabootsen van gewicht genoeg hebt aan simpele trillingen, zolang je die combineert met visuele cues.” Rosa schreef haar scriptie onder leiding van Wolfgang Hürst en Peter Werkhoven (Informatica).

PUBLICATIE

De jury, bestaande uit Hans Borgman (Universiteit Leiden), Jaap van den Herik (Universiteit Leiden) en Henk Sips (TU Delft), is lovend over het onderzoek van Rosa. “Het geheel is een verrijking van het virtuele media-onderzoek in het gebied van multimodale interactie”, aldus het juryrapport. Rosa verwerkte haar resultaten ook in een wetenschappelijk artikel dat geaccepteerd werd op een van de belangrijkste conferenties op het gebied van multimodale interactie, wat voor de jury een belangrijke indicatie was van haar wetenschappelijke talent.

DUBBELE BACHELOR

In 2013 rondde Nina Rosa de dubbele bachelor Wiskunde/Informatica. Ze richtte zich tijdens haar master Game and Media Technology op multimodale interactie. “Dat opende echt een wereld voor mij,” zegt Rosa. “Ik bedacht tijdens mijn bachelor al: dit vind ik leuk om te doen. En toen ik met mijn master bezig was, besloot ik dat ik graag in de academische wereld wilde blijven.” Ze kreeg een 9 voor haar masterscriptie, die door het departement Informatica en Informatiekunde werd genomineerd voor de scriptieprijs. “Ik had het echt niet verwacht, ik had gehoopt op de aanmoedigingsprijs.”

AUGMENTED REALITY

Rosa werkt nu in dezelfde onderzoeksgroep binnen het focusgebied Game Research aan haar promotieonderzoek, dat verder doorgaat op hetzelfde onderwerp. Ze bestudeert nu augmented reality, waarbij de echte wereld gecombineerd wordt met virtual reality: weer een slag ingewikkelder. Specifiek onderzoekt ze hoe je tactiele feedback het beste kan toepassen in games. Promoveren bevalt haar goed. “Je blijft iets leren, dat vind ik leuk. Als het aan mij lag, studeerde ik de rest van mijn leven door.”

(Bron: uu.nl)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *