Slechts 10 procent vrouwelijke hoogleraren in Economie

Belle Derks

Vrouwelijke hoogleraren in de Economie zijn opvallend dun gezaaid: slechts 10 procent van alle economieprofessoren is vrouw. Dat blijkt uit onderzoek van Sylvia Teunissen en Coen Hogendoorn, twee beleidsambtenaren op Financiën, in een speciale uitgave van economenvakblad ESB over vrouwen in de economie.

Volgens de beleidsadviseurs heeft de ondervertegenwoordiging van vrouwen in deze tak van wetenschap mogelijk consequenties tot ver buiten de campus, aangezien vrouwelijke economen ten opzichte van hun mannelijke collega’s duidelijk anders denken over grote economische en politieke vraagstukken. Zo zijn zij meer te porren voor herverdeling van inkomens via een progressief belanstingstelsel.

Volgens Belle Derks, hoogleraar Psychologie aan de Universiteit Utrecht, heerst er in de academische wereld, maar op economische faculteiten bij uitstek, een masculiene cultuur, die in het nadeel is van vrouwen. “Ons onderzoek toont aan dat zij die eigenschappen in gelijke mate bezitten als mannen, maar bij een masculien imago van succes ontstaat het vooroordeel dat vrouwen niet in zo’n cultuur passen”, aldus Derks.

Bron: FD.nl