Universiteit Utrecht tekent intentieverklaring toegankelijkheid hoger onderwijs

De Universiteit Utrecht stimuleert diversiteit en inclusie binnen het onderwijs, het onderzoek en de organisatie. Onder meer toegankelijkheid voor studenten, medewerkers en bezoekers met een beperking staat hoog op de agenda. Annetje Ottow, lid van het college van bestuur van de Universiteit Utrecht, ondertekende daarom op maandag 19 november samen met de Hogeschool Utrecht en andere hoger onderwijsinstellingen de intentieverklaring VN-verdrag toegankelijkheid. Dit gebeurde op een internationaal congres van Expertisecentrum Handicap + studie.

In de intentieverklaring spraken de instellingen zich uit over hun gezamenlijke ambitie voor de implementatie van het VN-verdrag in het hoger onderwijs. De drie belangrijkste principes van het VN-verdrag zijn: inclusie, volledige participatie en autonomie. Het ondertekenen van de intentieverklaring past in het beleid van de universiteit om de positie van mensen met een beperking te versterken en verbeteren. Meer informatie over studeren met een handicap aan de Universiteit Utrecht is hier te vinden.

De ondertekening van de verklaring vond plaats tijdens een tweedaags internationaal congres in Utrecht dat Expertisecentrum Handicap + studie samen met de Universiteit Utrecht en de Hogeschool Utrecht organiseerde. Hare Koninklijke Hoogheid Prinses Laurentien der Nederlanden opende de conferentie op maandagochtend met een toespraak op het internationale congres over hoger onderwijs voor studenten met een beperking: ‘Higher education for students with disabilities: ensuring compliance with the UN Convention’.

Tijdens het congres kwamen onderwijsprofessionals uit binnen- en buitenland aan het woord over toegankelijk en inclusief hoger onderwijs. Daarnaast kwam onder de noemer van studentenwelzijn de problematiek van prestatiedruk, burn-out en psychische klachten onder studenten binnen hogescholen en universiteiten aan de orde.