Vidi voor Liesbeth van de Grift

Historicus Dr. Liesbeth van de Grift (foto: Ed van Rijswijk) heeft een Vidi-subsidie toegekend gekregen voor onderzoek naar de rol van consumentenorganisaties in Europa. De subsidie van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) stelt Van de Grift in staat een eigen vernieuwende onderzoekslijn te ontwikkelen en daartoe zelf één of meer onderzoekers aan te stellen.

Liesbeth van de Grift is universitair docent in de Geschiedenis van Internationale Betrekkingen. In haar onderzoek houdt ze zich bezig met de veranderende verhouding tussen overheden, experts, belangenorganisaties en hun achterban in de twintigste eeuw. In het bijzonder wil ze weten hoe de opkomst van natuur en milieu op de politieke agenda ons denken over democratie en de wijze waarop inspraak georganiseerd is, veranderd heeft.

Van de Grift is verbonden aan Institutions for Open Societies, een interdisciplinair onderzoeksgebied van de Universiteit Utrecht gericht op de ontwikkeling en uitbouw van gezonde open samenlevingen, waar dan ook ter wereld. Tevens is zij lid van het Utrecht Centre for Global Challenges.

Daarnaast is Liesbeth van de Grift lid van de Utrecht Young Academy, een ontmoetingsplek voor jonge talentvolle wetenschappers.